Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

De to skipene drives av gassmotorer fra Rolls-Royce ved Hordvikneset utenfor Bergen. I motsetning til såkalte dual fuel-motorer går skipene kun på flytende naturgass (LNG). Sammen med nyvinninger innen skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon om bord, fører dette til en reduksjon CO2-utslippene med om lag 40 prosent. Skipstypen har vunnet flere prestisjefulle priser både for sitt nyskapende design, men også for sitt bidrag til klimavennlig logistikk: Blant annet Thor Heyerdahl-prisen i 2014, Next Generation Ship Award i 2011, Miljøprisen – Transport & Logistikk i 2013 og Green Ship Technology i 2013.

MS Kvitbjørn

Nederland til Hammerfest

– Vi ønsker å tilby grønn logistikk. Kvitbjørn og Kvitnos er så langt de eneste godsskipene i verden som kun går på naturgass, så dette er nybrottsarbeid. Det er våre skip som er framtiden. Det er ingen tvil om at den består av LNG og batteri, sier adm. direktør Tor Arne Borge til Teknisk Ukeblad.

Søsterskipene, som har en marsjfart på 15,5 knop, kan seile fra Nederland til Hammerfest uten å måtte tanke. Skipene vil gå i trafikk mellom Norge og kontinentet, og nordover langs kysten til Hammerfest. Skipene ble begge bygget ved Tsuji Heavy Industries i Kina.

Eksportkreditt Norge bidro med finansiering på totalt 160 millioner kroner for de innovative skipene. Lånet dekker finansiering av skipsutstyr fra norske leverandører. Lånet har en løpetid på inntil 12 år fra levering av hvert skip. GIEK er garantist for hele lånebeløpet.

For mer informasjon se Nor Lines nettsider.

 

Les mer om: