Da StormGeo vant Eksportprisen i 2016, la juryen vekt på at selskapet har en eksportandel på over 80 prosent, og at selskapet har vist lønnsomhet, verdiskaping og suksess over tid.
– Det hjelper ikke å ha kunnskap og teknologi du vil eksportere hvis du ikke forstår kundene i eksportmarkedene du skal selge i, sier Svein Kåre Giskegjerde.
Giskegjerde er kommersiell direktør i selskapet som ble grunnlagt i Bergen i 1997. Siden den gang har StormGeo vokst fra fem ansatte i Norge til 340 ansatte fordelt på 22 kontorer i 15 land.
– Når vi har bygget opp utenlandssatsingen har vi ikke sendt våre folk rundt i verden, men vi har satset på å være tilstede med lokale folk i mange land. Dermed har vi klart å bygge opp robuste utlandskontorer både på salgs- og driftssiden, sier Giskegjerde.
Utenlandssatsingen har vært fruktbar for det som i dag er en av verdens største leverandører av avansert analyse og operasjonell beslutningsstøtte til værkritiske operasjoner. StormGeor leverer tjenester og produkter til selskaper innen shipping, offshore og fornybar energi. Selskapet har kontorer i byer som London, Baku, Singapore og Houston, og omsatte for nærmere en halv milliard kroner i 2016. StormGeo har fortsatt sitt hovedkontor i Bergen, men det største enkeltkontoret er i Silicon Valley med nærmere 100 ansatte.
– Vi bygger solide lokal- eller regionskontorer som driver oppsøkende salg utenfor egne landegrenser. Eksempelvis er det slik at vårt kontor i Dubai håndterer kunder og kontrakter i hele Midtøsten, sier Giskegjerde.
Mange nye kunder har det blitt i årenes løp. Noe av årsaken mener Giskegjerde skyldes selskapets sterke engasjement for å skape nye løsninger når kundene etterspør det.
– Det er jo en liten floskel, men like fullt reelt når jeg sier at vår grunnholdning er at kunden alltid er først. Det betyr at dersom en kunde har et behov vi ikke dekker, så satser vi hardt på innovasjon og utvikling for å dekke dette behovet innenfor vår retning og rammer. Ekstremt mye innovasjon har kommet ut av denne holdningen, sier Giskegjerde. Det er jo en liten floskel, men like fullt reelt når jeg sier at vår grunnholdning er at kunden alltid er først. Det betyr at dersom en kunde har et behov vi ikke dekker, så satser vi hardt på innovasjon og utvikling for å dekke dette behovet innenfor vår retning og rammer. Ekstremt mye innovasjon har kommet ut av denne holdningen
Svein Kåre Giskegjerde, StormGeo Hva slags erfaringer har dere gjort dere som andre eksportører kan unngå?
– En åpenbar lærdom er at det er vanskeligere å etablere seg i markeder jo lengre borte de er, og da er det enda viktigere å bruke tilstrekkelig med ressurser. Jeg mener vi er gode på å se selskapets styrker og begrensninger. Når vi satser langt borte gjør vi det fullt ut og ikke forsiktig, sier Giskegjerde.
Her er StormGeos fem råd til norske eksportører som ønsker å lykkes:
- Lær deg eksportmarkedet du vil satse i, og skaff deg gode analyser i forkant.
- Bygg sterke lokalkontor med lokal kompetanse som kjenner markedene.
- Driv salgsvirksomhet fra sterke regionskontorer.
- Kundens behov skal drive innovasjon og utvikling fremover.
- Kjenn selskapets styrker og begrensninger og la dette påvirke hvordan du satser.