Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

– Vi reiste verden rundt med laks og på en av reisene så vi at levende kongekrabbe hadde en fantastisk høyere pris sammenlignet med frossen. Vi hadde et oppdrettsanlegg i Bugøynes, som også er hovedstaden for kongekrabbe i Norge, så da tenkte vi at alle forutsetningene lå til stede for en satsing på eksport av levende kongekrabbe, sier konsernsjef i Norway King Crab, Svein Ruud.

Kongekrabben kom til Norge fra Russland, og Ruud trekker frem samarbeidet med russiske forskere som svært verdifullt. Et avgjørende gjennombrudd kom når de sammen lyktes å finne den perfekte måten å transportere kongekrabben levende ved å måle hjertefrekvens.

– Kunnskapen i Russland har vært svært verdifull, og samarbeidet med vitenskapsakademiet i St.Petersburg på hjertefrekvensmåling har vært avgjørende for å lykkes med transporten av levende kongekrabbe. Alt som påvirker krabben kan vi lese ut av hjertefrekvensmåling, forteller Ruud.

Selskapet startet opp i 2008 og teller i dag 18 ansatte med en omsetning på 52 millioner kroner. Den kanskje mest prominente kunden er Københavnsrestauranten Noma som flere ganger er kåret til verdens beste. Vekststrategien til Norway King Crab er å vokse i takt med kunder som Noma.

– Vi ønsker en kontrollert vekst hvor vi vokser sammen med kundene våre. Det betyr at når en av våre kunder enten skal utvide restauranten sin, åpne en ny restaurant eller starte en ny kjede så skal vi tilfredsstille dem ved å bli med på deres satsing i nye markeder, sier Ruud.

 

Norway King Crab er blitt en merkevare helt på toppen av næringskjeden sammen med eksempelvis russisk kaviar. Det betyr at kravene til råvaren er svært høye, og at styrken til merkevaren gir lojalitet hos de mest eksklusive restaurantene i verden. Som de eneste i verden eksporterer Norway King Crab alle kongekrabbene med sporbar digital informasjon.

– Mottakssystemet vårt legger til rette for at vi kan legge inn vekt, tidspunkt for fangst og info om fiskeren inn i systemet vi har utviklet. Deretter blir denne informasjonen tilgjengelig i en QR-kode som gjestene på restaurantene får og kan lese av for nettopp å være sikker på varens kvalitet og eksklusivitet, sier Ruud.

I dag leverer ikke selskapet bare kongekrabber. Mange kunder henvender seg til selskapet for å få hjelp til å lage akvarier med de riktige forholdene, og selskapets egen forskningssjef Roman M. Vasilyev er ofte ute og bistår kunder med råd og kompetanse. Vi har bygget opp spisskompetanse på biologi og teknologi

Svein Ruud, Norway King Crab – Vi har bygget opp spisskompetanse på biologi og teknologi, og når kunder skal sette opp et eget akvarium så er det vår kunnskap og kapasitet som blir etterspurt. Vi bistår da med kunnskap om behandling, lagring og design på akvariet. Denne kompetansen er også en del av den sterke merkevaren, sier Ruud.

Både støtteordninger og norsk myndigheter har vært til stor hjelp for selskapet. Ruud mener fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen og Elisabeth Aspaker la et viktig grunnlag, som i dag har ført til en dobling av eksportverdien, og en tredobling av verdien for fiskerne sammenlignet med tidligere.

– Skattefunnordning, regionalt forskingsfond og forskningsrådet har alle vært viktig for oss i en tidlig fase. Vi har også benyttet kredittforsikring, men mest av alt har innsatsen til tidligere fiskeriminister Berg-Hansen og Aspaker vært viktig for å legge best mulig til rette for næringen, sier Ruud.

Siden Norway King Crab ikke eksporterer en kapitalvare har de ikke kunnet benyttet seg av eksportfinansiering fra Eksportkreditt Norge.

Norway King Crab var en av tre finalister til å vinne Eksportprisen 2017

Les mer om Norway King Crab