Ulstein verft leverer verdens største plug-in hybridferge til Color Line
Skipet som leveres fra norske Ulstein verft i juli viser frem noe det aller beste fra norsk maritim industri – 70 % av leveransene til nybygget kommer fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.
Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.
GIEK har bidratt til finansieringen av «Color Hybrid», årets «Ship of the year» på NorShipping 2019. 26. juli går jomfruturen for «M/S Color Hybrid», fra Sandefjord til Strømstad. Fergen er en plug-in hybridferge, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg eller via skipets generatorer. Skipet er betydelig større enn fartøyene som nå betjener ruten og vil erstatte begge selskapets eksisterende ferger på strekningen: 160 meter langt, med en kapasitet på 2000 passasjerer og 430-500 biler.
Overføringskompetanse fra offshore til cruise
Color Line vurderte først verft i Asia deretter i Europa, før valget til slutt falt på Ulstein Verft. Oppdraget kom til Ulstein i en periode med omstilling etter fallet i offshoremarkedet og viser god kompetanseoverføring og tilpasningsevne i norsk skipsindustri.
Flere norskbyggede cruiseskip med finansiering fra staten
Med den norske statens høyeste kredittrating (AAA) i ryggen, kan norske verft tilby sine norske og utenlandske kunder attraktive finansieringsløsninger. Ulstein er ett av flere norske verft som bygger avanserte passasjerskip, og GIEK har deltatt i finansiering av flere av dem.
Finansieringen av «Color Hybrid» er basert på lån fra Eksportkreditt med garantier fra GIEK og fra kommersiell bank. GIEKs garantibeløp er pålydende NOK 790 millioner.
GIEK med garantier også for norske leverandører til eksportører
Det er ikke bare de norske verftene som kan nyte godt av GIEKs garantitilbud. Nå kan også norske SMB-leverandører til eksporterende verft få finansiering i forbindelse med produksjonsutvidende investeringer (Investeringsfinansiering).
Inspirasjon