Prosjekter: Maritim

Tre ekspedisjonscruisefartøy levert fra Vard

Vard Langsten har levert det siste av i alt tre ekspedisjonscruisefartøy til den tyske cruisegiganten TUI Group. Cruisebåtene er finansiert av Eksportkreditt og GIEK i samarbeid med europeiske banker, og skal ta turister med til krevende områder som Arktis, Antarktis og Amazonas. Dette var siste finansiering før sammenslåingen til Eksfin.

Handover-of-HANSEATIC-spirit-photo-Niklas-Faralisch-Hapag-Lloyd-Cruises
Fra venstre: Attilio Dapelo, Ronny O. Langset, Robert Peukert og Kaptein Axel Engeldrum.
Foto: Niklas Faralisch for Hapag-Lloyd Cruises

Fakta Hanseatic Spirit

Verft: VARD Langsten

Kjøper: TUI Cruises

Fartøy: Ekspedisjonscruiseskipet “Hanseatic Spirit”. Det siste av tre skip i Hapaq-Lloyd Cruises «Hanseatic»-serie, som også omfatter «Hanseatic Inspiration» og «Hanseatic Nature». Ekspedisjonscruiseskip for arktiske strøk. Kategorisert som PC6. 7 passasjerdekk, 120 suiter og lugarer med plass til totalt 230 passasjerer. Lengde: 138 meter. Bredde: 22 meter

Finansiering: Eksportkreditt har gitt et lån på 60 millioner EURO til TUI Cruises, rundt 600 millioner kroner.  GIEK garanterer for 40 prosent, Commerzbank 30 prosent, KFW-lpex Bank 15 prosent og BNP

Med navn som Nature, Inspiration og Spirit lover den tyske cruisegiganten TUI Group spennende og eksotiske eventyr til områder som regnes som utfordrende å besøke: Arktis, Antarktis og Amazonas – langt fra Tomrefjord i Vestnes kommune i Møre og Romsdal, der verftet Vard Langsten holder til.

Vard Langsten har bygget alle de tre cruisefartøyene. Alle tre er designet av Vard Design i Ålesund, der det er hensyntatt at skipene drift må være særlig skånsom og ta hensyn til de skjøre naturområdene de skal seile i.

Viktig med statlig finansiering

Det første skipet, Hanseatic Nature, ble overlevert TUI Cruise juni 2019. Året etter ble Hanseatic Inspiration overlevert.

28. juni ble Hanseatic Spirit overlevert. Det 138 meter lange og 22 meter brede cruisefartøyet la da ut på reisen fra Vestnes til Hamburg.  Fartøyet er finansiert med lån og garanti fra Eksportkreditt Norge og GIEK som stilles i samarbeid med flere europeiske banker. De to statlige låne- og garantiordningene er fra 1. juli sammenslått til en ny etat som heter Eksportfinansiering Norge (Eksfin).

Eksportfinansiering Norge er glade for at vi gjennom den statlige lånefinansieringen kan bidra til at disse fantastiske cruiseskipene blir ferdigstilt i Norge. Disse fartøyene inneholder det ypperste av norsk marinteknologi, og gjennom slike oppdrag utvikler norsk verftsindustri viktig kompetanse og erfaring.

Laila Johnsen og Anders Gerlach Nielsen, Eksportfinansiering Norge (Eksfin).

HANSEATIC Spirit
HANSEATIC Spirit. Foto: Hapag-Lloyd Cruises

Urørt natur

Hanseatic Spirit har kapasitet til 230 passasjerer. Disse vil bli installert i 120 lugarer med svært høy standard. Målgruppen til TUI er tysktalende, voksne reisende.

TUI Group ønsker med de tre skipene å tilby sine passasjerer en unik kombinasjon av eventyr og komfort. De tre fartøyene er bygget med et stort åpent dekk, slik at de reisende har muligheten til å være utendørs og oppleve relativt urørt natur på kloss hold.

I tillegg til det ekstra store dekket, har Hanseatic Spirit også store glassbalkonger som gjør at passasjerene kan stå tørt inne og likevel få naturen tett på. Glassbalkongene gjør at du kan se rett ned på fiskelivet i sjøen under. Skipet har tre restauranter, svømmebasseng og treningsrom. Det har også et studierom – Ocean Academy – som er utstyrt med avansert elektronikk for visning og studier, slik at passasjerene kan få kunnskap om naturen de besøker. Her vil også fageksperter bli invitert inn og forelese for gjestene.

Imponert over innsatsen

-Vi er stolte av å ønske Hanseatic Spirit velkommen som det nyeste medlemmet av flåten. Jeg er glad for det vellykkede samarbeidet med Vard i fullføringen av fartøyet i en utfordrende periode.  Vi kan nå vise frem en toppmoderne ekspedisjonsflåte med tre små og manøvrerbare 5-stjerners ekspedisjonsskip, sier Julian Pfitzner, administrerende direktør i Hapag-Lloyd Cruises, i en pressemelding.

Attilio Dapelo, daglig leder for cruisesegmentet i Vard, er imponert over innsatsen som medarbeiderne i Vard, eierselskapet Fincantieri og teamet fra Hapag-Lloyd Cruises har lagt ned for å komme i mål.

-Å bygge et skip som dette, er ganske utfordrende. I tillegg har vi blitt utsatt for et ekstra press på grunn av covis-19. Til tross for alt dette, takket være et utmerket og løsningsorientert samarbeid, har vi lykkes med å få Hanseatic Spirit ferdig og levert, sier Dapelo i en pressemelding.

Skal bygge verdens største

Samme dag som Vard overleverte Hanseatic Spirit til TUI Group, ble det kjent at verftsgruppen skal bygge verdens største yacht, sammen med eierselskapet Fincantieri og det australske selskapet Somnio Superyachts. Somnio skal stå for driften av det nye fartøyet, som vil bli 222 meter langt og 27 meter høyt og romme 39 luksusleiligheter.

Les mer om: