Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

Prosjekter: Maritim

På strøm fra Sandefjord

Color Line har benyttet seg av eksportfinansiering for å bygge det innovative skipet ved Ulstein Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Skipet er designet av Fosen Yard.

Color hybrid
Color hybrid. Foto: Brick

– Vi hadde dialog med verft i både Asia og Europa og endte opp i Ulsteinvik. Ulstein Verft var prismessig konkurransedyktig og ikke minst kunne de levere på kvaliteten vi skulle ha til skipet, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

I overkant av 70 prosent av leveransene til skipet er fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

– Det viser at norsk maritim næring er konkurransedyktig når man skal bygge avanserte skip. Og «Color Hybrid» har svært avanserte løsninger for bærekraft og miljø. Dette er norsk maritim næring på sitt beste, sier Helge Otto Mathisen.

«Color Hybrid» er verdens største plug-in hybridskip, er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2000 passasjerer og 430-500 biler.

– Dette er et fantastisk skip og vi er stolte av å ha vært bidragsyter til at «Color Hybrid» har blitt bygd i Norge, sier Tellef K. Tellefsen, kundeansvarlig innen havbaserte næringer i Eksportkreditt Norge.

Støyfri strøm

Skipet vil ha full batteridrift inn og ut av fjorden til Sandefjord indre havn. Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen.

På grunn av batteriene vil skipet gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. På 100 meters avstand til skipet skal støyen tilsvare en normal samtale mellom to mennesker. Batteriene på fem MWH lades via landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.

Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem MWh som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

– Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, har konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line tidligere uttalt gjennom en pressemelding. Color Line har utviklet tre flotte kortfilmer hvor miljøagenten Caroline utforsker skipet.

Norsk teknologi

Color Line inngikk i februar 2017 en kontrakt med Ulstein verft om bygging av hybridskipet. Det imponerende skipet er fullspekket med ny, norskutviklet teknologi. Over 70 prosent av leveransene til «Color Hybrid» fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge. – Hensikten med å tilby konkurransedyktig eksportfinansiering er å skape norske arbeidsplasser og sørge for verdiskaping her i Norge. Det har Color Line som kjøper og Ulstein Verft som eksportør i aller høyeste grad bidratt til, sier Tellef K. Tellefsen. Skipets svært innovative profil var sterkt bidragsytende til at «Color Hybrid» ble tildelt den prestisjetunge Ship of the Year-prisen tidligere i år.

Passasjeropplevelse

Også passasjerene om bord «Color Hybrid» vil få en ny og spennende reiseopplevelse ifølge Color Line. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud, tre spisesteder og på dekk et drivhus drevet av spillvarme.