Prosjekter: Maritim
Med kurs for Arktis og Amazonas
Det meget anerkjente tyske cruiserederiet, Hapag-Lloyd Cruises, fikk i April 2019 levert første cruiseskip fra VARD Langsten i Tomrefjord. Ekspedisjonscruiseskipet «Hanseatic Nature» er det første av i alt tre søsterskip som skal bringe cruisepassasjerer fra nord til sør på kloden.
Fakta:
Kunde: Hapag-Lloyd Cruises
Fartøy: Hanseatic – serien
Verft: VARD Langstein
Eksportkreditt Norge deltar i finansieringen av de tre skipene, og lånene garanteres av et konsortium bestående av GIEK, KFW-Ipex Bank, Commerzbank og BNP Paribas.
Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.
Skipene fra VARD Langsten, som kan ta opp til 230 passasjerer, er utstyrt for seilas i så vel arktiske strøk som Amazonas.
I forbindelse med kontraktsinngåelsen for tredje skip 3. juli 2018 uttalte konsernsjef og administrerende direktør i VARD, Roy Reite, i en pressemelding at:
– Det er oppmuntrende med tilbakevendende kunder som Hapag-Lloyd Cruises, for det er en tillitserklæring til kvaliteten på våre fartøy og tjenester. Vi har for tiden to skip under bygging som skal leveres til Hapag-Lloyd Cruises i 2019, og det er en ære å bli tildelt denne siste kontrakten for deres nye luksusfartøy til ekspedisjonscruise.
Det er altså det første av tre skip som nå er overlevert rederiet, og satt i trafikk.
Viktig for distriktet
Fra Vard Langsten meldes det nå om fulle ordrebøker i mange år framover, og tettstedet Tomrefjord, må belage seg på et storinnrykk av folk. Bygden har rundt 1000 innbyggere, men i de kommende månedene blir 1500 arbeidere satt i sving ved verftet.
Ordfører i Vestnes kommune, Geir Inge Lien er for tiden fungerende stortingsrepresentant for Senterpartiet på Stortinget. Han understreker betydningen Vard Langsten har som hjørnestensbedrift og hvor viktig skipsindustrien er for kommunen og resten av distriktet:
– Det er gledelig å se at det igjen er etterspørsel etter kvalifiserte fagarbeidere. Det gir ungdommene våre mulighet til å få seg arbeid lokalt. I tillegg merker vi veldig godt ringvirkningene av at det er fullt trøkk på verftet, ved at det blir etterspørsel etter varer og tjenester fra lokale leverandører, forteller Lien.
Senterpartipolitikeren fremhever betydningen av å ha et virkemiddelapparat som kan bidra til distriktsarbeidsplasser.
– Ordninger som bidrar til å gjøre våre verft mer konkurransedyktige er viktig for hele nasjonen, og ikke minst er det god distriktspolitikk, sier han.
Ser til Norge
Eksportkreditt Norge deltar i finansieringen av de tre skipene, og lånene garanteres av et konsortium bestående av GIEK, KFW-Ipex Bank, Commerzbank og BNP Paribas. Utlånsansvarlig i Eksportkreditt Norge, Laila Johnsen, er svært fornøyd med at det anerkjente rederiet valgte norske VARD til å bygge den nye cruiseserien.
– Det er ikke tvil om at norsk skipsbyggingskompetanse og ikke minst leveringsdyktigheten fra norske verft er viktig for å vinne fram i en tøff internasjonal konkurranse, men jeg håper og tror at våre finansieringsløsninger også bidrar positivt, sier hun.
Hun har merket seg at flere rederier som har hatt helt spesielle krav til ny teknologi og høy kvalitet ser til Norge.
– Det er en stor anerkjennelse til den sterke posisjonen Norge har som skipsnasjon at de som ønsker det ypperste av kvalitet kommer til oss. Verftet på Vestnes ble etablert allerede i 1945, men kontrakter som denne viser at både de og andre norske verft er langt fremme i utviklingen, og at rederiene vurderer det som kostnadseffektivt å plassere kontrakter her til lands.
Høye krav til kvalitet
Alle skip i Hanseatic-serien vil ha den høyeste isklassifiseringen for passasjerskip, såkalt «Polar Class 6 standard». I tillegg tilfredsstiller fartøyene strenge miljøkrav som kreves for å trafikkere sårbare områder.
Hanseatic-serien er også ratet som femstjerners skip av den anerkjente Berlitz Cruise Guide. Skipet vil trafikkere Arktis om sommeren, og Antarktisk om vinteren. I mellomperioder er det varmere strøk som står på reiseplanen, som Amazonas og Azorene. Hanseatic Nature sin posisjon akkurat nå kan man se på CruiseMapper
Lær av andre