Prosjekter: Maritim
Slik øker Fjord Line lugarkapasiteten med over 20 prosent
Helt siden Fjord Lines to skip startet å trafikkere ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund i 2013 og 2014, har de tidvis seilt med sprengt kapasitet i høysesongen.
Fakta
Lån: Eksportkreditt har gitt to lån på 58 millioner kroner hver.
Garanti: GIEK (60%), Sparebanken Vest (20%) og Sparebank 1 SMN (20%)
Om Fjord Line:
Rederi som tilbyr sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark. Selskapet ble startet i 1993 og har i dag om lag 750 ansatte.
Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.
Så stor har passasjerveksten vært at rederiet nå har valgt å utvide både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord».
Vi bygger et splitter nytt toppdekk – dekk 10. Med 64 nye lugarer og 210 nye sengeplasser på hvert av skipene er vi i stand til å møte etterspørselen bedre. Dette er vitalt for Fjord Lines videre utvikling innen markedet for passasjer- og frakttrafikk i Norge, Sverige og Danmark.
Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line.
Det er skipsverftet Fosen Yard i Rissa i Trøndelag som har fått den omfattende jobben. Etter seks uker i dokk var MS «Stavangerfjord» tilbake i trafikk med et nytt dekk 13. desember 2017. Nå er det søsterskipet MS «Bergensfjord» som skal gjennom den samme ombyggingen, med forventet ferdigstillelse 15. februar 2018.
Luksuslugarer
De nye lugarene plasseres forut på skipenes 10. dekk. Mange av dem vil være i oppgraderte kategorier, med panoramautsikt og stor boltreplass.
– Dette er alternativer for den som ønsker et innslag av luksus på reisen. Her får man fantastisk utsikt over baugen som en del av helhetsopplevelsen. De resterende lugarene bygges for fraktgjester, enkeltpassasjerer, par og familier, sier Ternblom. Han påpeker at ombyggingen så langt er en ubetinget suksess, både rent teknisk og for Fjord Line som merkevare.
– Vi står også bedre rustet for å møte etterspørselen som vil komme i høysesong, nå som lugar- og sengeplasskapasiteten har økt betydelig, sier Ternblom. Med utvidelsen øker fergerederiet lugarkapasiteten med over 20 prosent på ruten. I tillegg til nye lugarer blir også buffetrestauranten på skipene utvidet med 114 nye sitteplasser.
Samarbeid med Eksportkreditt Norge
Eksportkreditt Norge har finansiert ombyggingen av skipene med to lån på 58 millioner kroner hver. Lånene er garantert av GIEK (60 %), Sparebanken Vest (20 %) og Sparebank 1 SMN (20 %).
– Bidraget til Eksportkreditt Norge har vært avgjørende for realiseringen av ombyggingen. I forbindelse med store prosjekter som dette, er Fjord Line helt avhengige av gode samarbeidspartnere. Eksportkreditt Norge tilhører definitivt denne kategorien, sier Ternblom.
Imponerende utvikling
Eksportkreditt Norge og Fjord Line har hatt godt samarbeid over flere år. Da de to søsterskipene i sin tid ble bygget, var Eksportkreditt Norge med på finansieringssiden. Kundeansvarlig i Eksportkreditt Norge, Tellef Tellefsen, er imponert over utviklingen rederiet har hatt de siste årene.
– Fra å være et rederi med betydelige utfordringer seiler Fjord Line nå definitivt i medvind. Vi gleder oss over den flotte utviklingen og er stolte over å bidra med finansiering til ombyggingen av de to miljøskipene, sier Tellefsen. Vi gleder oss over den flotte utviklingen.
Miljøsatsing
MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord er de første og de største cruisefergene i verden som seiler med såkalt «single fuelled LNG engine». Det innebærer at skipenes motorer utelukkende drives av flytende naturgass (LNG), noe som gir langt mindre miljøutslipp enn bruk av tradisjonell tungolje. Gjennom denne miljøsatsingen ligger Fjord Line i forkant av nye og strengere utslippsbestemmelser, og miljøgevinsten er betydelig langs kysten og i de fire havnene som cruisefergene anløper.