Prosjekter: Havvind

Skipsfinansering til IWS Fleet styrker eksport fra norske maritime leverandører

Fire høyteknologiske «walk-to-work»-serviceskip (CSOV) fra Integrated Wind Solutions (IWS) er snart klare til å levere tjenester i internasjonale havvindfelt. Ved hjelp av skipsfinansiering på nærmere én milliard kroner i lån og garantier fra Eksfin er det unge norske havvindselskapet allerede sikret en betydelig posisjon i markedet. Samtidig har prosjektet gitt viktige oppdrag til norsk maritim industri; 50 prosent av skipenes verdi er norsk.

“IWS Skywalker”, det første av fire IWS Fleet havvindskip (CSOV) finansiert av Eksfin. Foto: Kongsberg Maritime

Integrated Wind Solutions ASA

Kunde: Integrated Wind Solutions ASA (IWS) er et norsk havvindselskap etablert i juli 2020 av Awilco-gruppen, med hovedkontor i Oslo. Selskapet er børsnotert på Euronext Growth Oslo. IWS Fleet er datterselskap.

Behov: Finansiere kjøp av norske varer og tjenester

Produkt hos Eksfin: Skipsfinansiering

Finansieringen muliggjør: Bygging av 4 CSOV-skip av typen “Skywalker” og med det posisjonering som leverandør i et fremvoksende havvind-marked.

Norsk teknologi er motor for vekst

IWS ble etablert i 2020 og har siden vokst raskt. Deres flåte av spesialbygde skip av «Skywalker»-klassen er designet for å støtte vindparkens livssyklus, fra konstruksjon til vedlikehold. Gjennom Eksfins «parts-of-ship»-finansiering har IWS kunnet realisere byggingen av fire av sine seks skip. To nye skip skal følge i 2025.

Marius Magelie, Group CFO IWS. Foto: IWS

-For et vekstselskap i en dynamisk og fremtidsrettet bransje er tilgangen til solid og langsiktig finansiering avgjørende. Bygging av moderne servicefartøy til havvindindustrien er kapitalkrevende og med lange tidshorisonter. Eksfin har spilt en nøkkelrolle ved å tilby IWS Fleet konkurransedyktig og langsiktig finansiering i en tidlig fase hvor dette var spesielt viktig, sier Marius Magelie, Group CFO i IWS.

Incentiv for norske redere: Velg norsk innhold!

Skywalker-skipene er utviklet i samarbeid med flere ledende norske leverandører, med teknologiselskapet Kongsberg Maritime som den mest vesentlige med både design og systemintegrasjon som inkluderer store mengder utstyr. Totalt bidrar rundt tjue norske selskaper inn i prosjektet.

Eksfins skipsfinansieringsmodell er utformet for å støtte rederier som prioriterer norske leveranser i sine prosjekter. Dette gir en direkte stimulans til både rederier og utstyrsleverandører og i Norge.

I 2022 var omsetningen til norske utstyrsprodusenter på 85 milliarder ifølge Menon Economics.

Eksfin CEO Tone Lunde Bakker

-Norske og utenlandske rederier kan oppnå betydelig finansiering ved å velge løsninger med høy norsk andel, sier Tone Lunde Bakker, adm.dir. i Eksfin.

-Samarbeidet mellom rederier og norsk leverandørindustri er avgjørende for å styrke Norges posisjon i den globale maritime næringen. Eksfin jobber for at begge næringene kan dra nytte av våre finansieringsløsninger.

Rask etablering i et konkurranseutsatt marked

Skywalker-skipene skal benyttes i oppdrag i Nord-Europa for verdens ledende produsent av havvindturbiner Siemens Gamesa, blant annet på havvindfeltet Doggerbank, utenfor Storbritannia.

-Havvind vil være en global vekstnæring de neste tiårene og tilbyr mange spennende muligheter for norske selskaper. Vi er imponert over Eksfins forståelse av selskapets behov samt betydningen av den globale havvindindustrien for den grønne omstillingen, fortsetter Magelie. -Med Eksfin som en grunnpilar i selskapets finansieringsstruktur, kan vi fokusere på drift og å etablere oss som en høykvalitetsleverandør til havvindnæringen.

Les mer om behov Eksfin kan dekke

Finansieringen støttes av et banksyndikat bestående av Nordic Investment Bank (NIB), Sparebank 1 Sør-Norge (tidligere SR-bank) og SEB i tillegg til Eksfin. CIRR-finansieringen (fastrente) gjaldt fire av seks skip. Eksfins finansiering var på totalt MEUR 82,6 (MNOK 963) i lån hvorav MEUR 54,6 (MNOK 637) er gitt med risikodekning.

Bidrar til norsk eksport og grønn omstilling

Gjennom samarbeidet med IWS har Eksfin bidratt til å styrke norsk eksport og samtidig støttet en bærekraftig utvikling innen havvindsektoren. Skipene er klargjort for alternative drivstoff og utstyrt med batteriteknologi, noe som gjør dem fremtidsrettede og miljøvennlige.

– Denne typen prosjekter viser hvordan Eksfin kan bidra til både økonomisk vekst og det grønne skiftet, avslutter Lunde Bakker.

Se andre kundesaker