Prosjekter: Fiskeri og havbruk

– Vi valgte norsk, for da føler oss trygge på at vi får båten vi ønsker

 

Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

Den 84 meter lange tråleren er designet av VARD, og skal bygges ved verftet i Brattvåg. Tråleren får et hybrid fremdriftssystem med både diesel, elektrisitet og batterier, og avanserte løsninger for både foredling, pakking og lagring av fangsten om bord. Den vil få lastekapasitet på 2 000 kubikkmeter, og 25 enkeltlugarer.

– De fleste av fiskebåtene på Færøyene er designet av nordmenn eller bygget i Norge. Alle våre seks fartøy er norske. Det er fordi vi fisker i de samme områdene, produserer de samme varene, og stort sett har de samme markedene, sier Anfinn Olsen, administrerende direktør i Framherji.

Han trekker frem Norges og Færøyenes tiår lange samarbeid, og at de to fiskenasjonene har åpen dialog og godt samarbeid.

Kjøpet kom i stand med finansiering fra Eksportkreditt.

– Vi kjente til Eksportkreditt fra før, og visste hva eksportfinansieringen Norge tilbyr innebar. Så kom Stig på besøk til oss på Færøyene to ganger, og slik kom avtalen til.

– Vi er veldig glade for at vi kunne bidra, sier Stig Gjethammer, som er kundeansvarlig i Eksportkreditts avdeling for fiskeri og havbruk, og sitter ved kontoret i Ålesund.

BYGGING I GANG: VARD startet arbeidet med fartøyet i begynnelsen av november 2020. Steel cutting-seremonien ble fulgt via skjerm pga. korona-restriksjoner.

 

Ny investeringsgiv i færøysk fiskeindustri

– Det er spesielt morsomt for oss å få være med å finansiere et nytt færøysk fartøy. Det har siden 2007 vært lite forutsigbarhet rundt fiskekvotene, noe som har gjort at fiskebåtrederiene på Færøyene ikke har gjort de store investeringene i fiskeflåten. Nå har imidlertid dette endret seg, sier Gjethammer.

Anfinn Olsen bekrefter dette.

– I 2007 vedtok det færøyske lagtinget å oppsi alle fiskerettigheter, så etter det ble det ikke kontrahert noen nye fiskebåter. Så fikk vi en ny lov i 2018, som nå ble endret igjen i 2020, der vi får 12 års rettigheter, med et rullende system som gir oss en mye bedre forutsigbarhet. Derfor tør vi nå gjøre investeringer, sier Olsen.

Siden loven ble vedtatt på tampen av 2019 har færøyske fiskebåtrederier kontrahert til sammen fire store fartøy med bygging i Norge eller med betydelige design- og utstyrspakker fra Norge.

Framherjis tråler er én av dem. VARD er i gang med skrogbyggingen, og det ferdige fartøyet skal leveres i juni 2022.

– Ikke bare er det gledelig at fiskebåtrederier som Framherji nå kan satse igjen og investere i nytt skip. Det er også veldig gledelig at de velger norsk kvalitet, og dermed sørger for aktivitet ved norske verft som jo befinner seg i en vrien situasjon på grunn av pandemien og usikkerheten i verdensøkonomien, sier Gjethammer.

Les mer om: