Prosjekter: Fiskeri og havbruk
Aker BioMarines forsyningsskip klar for Sørishavet
Sørishavet er et av verdens kaldeste og mest værharde områder. I dette området driver det norske selskapet Aker BioMarine kommersiell fangst av krill, som er en av verdens største biomasser.
Fakta
Firma: Aker BioMarine
Finansiering: 23,4 millioner dollar fra Eksportkreditt, og 36,6 millioner dollar fra DNB. Hele lånebeløpet er garantert av tidligere GIEK.
“Antarctic Provider” har et hybrid fremdriftssystem som er konvertibelt for fremtidige grønnere drivstoff. Skipet har også et automatisert lastehåndteringssystem som halverer tiden for lasting og lossing.
Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.
Aker BioMarine, som er notert på børsen Euronext Growth i Oslo og har det Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker som største eier, har tre fangstskip som driver fangst og foredling av krill i Antarktis. Fangstskipene er i kontinuerlig drift, med et mannskap på rundt 60 personer hver.
Nå skal et nytt, topp moderne forsyningsskip seile mellom selskapets tre krillfartøyer i Sørishavet, og forsyningsbasen i Montevideo i Uruguay. I februar fikk Aker Biomarine overlevert forsyningsskipet «Antarctic Provider».
Bærekraftig krillhøsting
-Vi er utrolig stolte av dette fartøyet. I utformingen av «Antarctic Provider» har hovedfokus vært på bærekraft innen krillhøsting. Det har et hybrid fremdriftssystem med batteripakke, som også er konvertibelt for fremtidig drivstoff. I tillegg har det et avansert varmegjenvinningssystem som bidrar til å redusere karbonavtrykket ytterligere, sier Eldar Vindvik, direktør Fleet Renewal hos Aker BioMarine.
«Antarctic Provider» er bygget ved det kinesiske verftet CIMC Raffles Offshore. Det 168 meter lange skipet erstatter fraktskipet La Manche. Det skal frakte drivstoff, mannskaper og forsyninger fra forsyningsbasen i Montevideo til de tre krillfartøyene som er i drift i Sørishavet. På tilbaketuren skal skipet frakte krillprodukter og mannskap.
Covid19-pandemien førte til utfordringer under byggingen, både på grunn av reiserestriksjoner og karantene, men både verftet, våre underleverandører i Norge og alle medarbeiderne i Aker BioMarine har stått på for å få fartøyet levert i tide. Antarctic Provider ble derfor levert bare noe få uker etter planen.
Eldar Vindvik, direktør Fleet Renewal, Aker BioMarine
«Må høste mer fra havet»
«Antarctic Provider» koster ca. USD 75 millioner. Eksportkreditt har bidratt med 23,4 millioner dollar i lånefinansiering, med 100 prosent garanti fra GIEK. DNB er største långiver og har bidratt med 36,6 millioner dollar.
– GIEK, Eksportkreditt og DNB jobbet godt sammen for å finansiere denne båten som bidrar til å effektivisere Aker Biomarines aktiviteter i Antarktis. Aker-gruppen og Aker Biomarine er viktige kunder for oss. Aker systemet har kommet langt innen «energy transition», men også «food transition» er viktig. Vi må høste mer fra havet for å kunne brødfø en voksende global befolkning på en planet som allerede har store miljøutfordringer, sier Anne Hvistendahl, leder for sjømat i DNB.
Les også: Lanserer spesialbygd krillfartøy
-Aker Biomarines bidrag er vesentlig og innovativt. Selskapet har i stor grad skapt en ny verdikjede fra bunnen av. Det er vi glad for at vi har fått være med å finansiere, fortsetter Hvistendahl.
Det er utrolig spennende å jobbe med en så innovativ og ledende aktør som Aker Biomarine. Det som gjør det særlig givende, er at vi ser at mange norske eksportører har fått være med å levere utstyr til «Antarctic Provider», sier Kaare Haahjem.
Kaare Haahjem, senior kundeansvarlig, Eksportkreditt.
Milepæl for Aukra Maritime
Aukra Maritime er den største underleverandøren av flere norske som har levert utstyr til forsyningsskipet. Aukra-bedriften har levert et spesialkonstruert og automatisert lastehåndteringssystem. Det avanserte kransystemet vil halvere tiden det tar å laste og losse den bearbeidede og pakkede krillen.
-Det at Aker Biomarine bruker norske leverandører på sine prosjekter, viser at de er opptatt av kvalitet og at de støtter den maritime klyngen vi har i Norge. Dette styrker oss i troen på at vårt engasjement for kvalitet og teknologiutvikling har vært riktig, sier Per Arne Rindarøy hos Aukra Maritime.
Per Arne Rindarøy er hovedeier av Aukra Maritime, som har rundt 35 ansatte. Dette er Aukra Maritimes andre leveranse til Aker Biomarine. Selskapet leverte også kransystemer til krillfartøyet «Antarctic Endurance». Også dette krillfartøyet ble finansiert av DNB, Eksportkreditt og GIEK. Aukra Maritime har historisk levert til offshore shippingflåten, men har de siste årene økt leveransene til havbruk og fiskeri.
Nøkkelfunksjoner for Antarctic Provider
- Skipet er utstyrt med en Wärtsilä 31 firetakts dieselmotor som holder Guinness verdensrekord for drivstoffeffektivitet. Skipet har et hybrid fremdriftssystem som er konvertibelt for fremtidige grønnere drivstoff.
- Fartøyet er overenstemmig med International Maritime Organization (IMO) Polar Code, og oppfyller kravene til skrogstyrke og kuldetetting for å bekjempe det antarktiske klimaet.
- Fartøyet har fire lasterom av høy kapasitet med et integrert lasthandterings system som er levert av Aukra Maritime.
- Fartøyet vil bli klassifisert av DNV GL.
Aker BioMarine
- Maritimt bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både humankonsum, fisk og dyr.
- Har krilltrålerne Antarctic Endurance (ny i 2019), «Saga Sea» og «Antarctic Sea».
- Fabrikk i Houston, Texas.
- Største eier er Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker ASA. Notert på Euronext Growth i Oslo.
Inspirasjon
Andre kundeprosjekter
Les mer om: