Prosjekter: Annen industri

Vekstbedriften Minimeis flyr videre ut i verden med Eksfin-garanti

Minimeis, en patentert meis for å bære små barn på skuldrene, har på kort tid blitt en suksess hos foreldre over hele verden. Men internasjonalisering medfører også et stort kapitalbehov. Da gründer- og vekstbedriften trengte kapital til produksjon, ble løsningen en kredittramme fra Nordea garantert fra Eksfin. Mange flere småbarn i USA og Europa kan nå glede seg i en tur i en Minimeis. 

Minimeis-gründer og daglig leder Tarjei Espolin Johnson med sønn i skulderbæremeisen Minimeis. Foto: Minimeis

Minimeis ble startet i 2013 av tre pappaer som ønsket å finne den beste måten å ta med barna for å utforske verden på. Med bakgrunn fra salg, design og produktutvikling utviklet de den kritikerroste og prisvinnende skulderbærerløsningen MinimeisTM.

Minimeis – en internasjonal gründersuksess

Kunde: Minimeis AS. Oslo-bedrift etablert 2013, ca. 10 ansatte.

Hovedprodukt: En skulderbæremeis for urbant bruk, som tar sikte på å være den beste på markedet; veier kun 1,4 kg, skal være praktisk, komfortabel og morsom i bruk for liten og stor og frigjør hendene til den som bærer.

Kraftig vekst: omsetning på MNOK 2,5 i 2018 til MNOK 122 i 2020. Eksportandelen utgjør ca. 90-95% av salget. USA og EU er hovedmarkedene. Eies av to partnerskapsgrupperinger av investorer i tillegg til gründerne: en gruppe av erfarne norske investorer fra forbrukerrettede eksportsuksesser; Norrøna, DB Journey og ReMarkable samt den israelsk-eide fabrikanten av bæremeisen.

I 2019 kåret Time Magazine Minimeis til en av de beste oppfinnelsene det året. Daglig leder Tarjei Espolin Johnson forklarer ideen med at de snakket om de gode minnene de selv hadde fra da de satt på foreldrenes skuldre, og at de ønsket å skape de samme opplevelsene for sine barn.

«Bygg posisjon internasjonalt – eller dø»

Det som startet som et privat prosjekt i er nå tatt til alle verdenshjørner. Minimeis har solgt nærmere tohundre tusen enheter til mer enn 150 land på alle fem kontinenter, USA og EU er de to største markedene. Men produksjon i Asia, lagre i Nord-Amerika og Europa og med verden som nedslagsfelt medfører også et stort kapitalbehov knyttet til produksjonskostnader, varelager og logistikk. I tillegg har nye og globale personvernregler i sosiale kanaler (GDPR) medført omlegging av marketing-mixen og økt markedsføringskostnadene betydelig.

Styreleder Erlend Andreas Glømmen i Minimeis demonstrerer skulderbæremeisen i bruk. Foto: Minimeis

God kapitaltilgang vil være avgjørende for videre internasjonal vekst – som ifølge Minimeis styreleder Erlend Andreas Glømmen er et viktig grep for å befeste en langsiktig posisjon overfor mulige konkurrenter.

Utfordrende for norske banker å finansiere vekstselskaper

Kapitaltilgang er en imidlertid en stor utfordring for mange vekstbedrifter, da mange banker har begrensninger med å imøtekomme kapitalbehov som særlig mange eksporterende SMB’er opplever. Her kommer Eksfin inn. Som en tilbyder av statlige lån og garantier avlaster Eksfin banken slik at risikoen kan spres på flere aktører.

Utsatt betaling gir bedre likviditet

For norske bedrifter som har produksjon i utlandet kan finansieringsproduktet remburser være til stor hjelp, da dette sikrer leveransen for både kjøper og selger. Det norske selskapet får løst sitt likviditetsbehov og produsent og kjøper sikres en trygg leveranse og oppgjør.

I juni 2021 ble en avlastningsavtale mellom Nordea og Eksfin inngått på kredittramme for importremburser for eksport. Eksfin avlaster Nordea med 50% av risikoen.

Banken belaster eksportøren en forhåndsavtalt periode senere. På denne måten sikres leveransen fra produsent via Minimeis til kjøper. Den norske eksportøren Minimeis får også en utsettelse på sin betaling som gir selskapet bedre likviditet.

Cathrine Høgebøl, kundeansvarlig i Eksfin

Med garanti fra Eksfin kan banken strekke seg lenger

Kundeansvarlig i Nordea, Thea Marie Sagelvmo forteller at finansiering av hurtigvoksende selskaper ofte kan være utfordrende. Men banken ønsket å delta som en partner for Minimeis, som hadde med en innovativ salgsstrategi har oppnådd en eventyrlig topplinjevekst. Med en risikoavlastning fra Eksfin kunne Nordea tilby Minimeis kredittrammer som gjør at selskapet kan fortsette å vokse videre.

Samarbeidet med Eksfin har vært avgjørende for å kunne tilby Minimeis en fleksibel finansiering. Vi håper å kunne tilby denne løsningen til flere kunder fremover.

Thea Maria Sagelvmo, kundeansvarlig i Nordea

Glad for at Eksfin kan hjelpe SMB

Remburs-løsningen gjennom Nordea og Eksfin er strategisk svært viktig for Minimeis.

Styreleder i Minimeis, Erlend Andreas Glømmen

Rembursløsningen har gitt selskapet mulighet til å skalere «Direct to Consumer»-markedet (D2C) raskt, noe som har vært avgjørende i jobben mot å etablere Minimeis som en internasjonal anerkjent merkevare, forteller styreleder Glømmen. Nå jobber selskapet med å nå foreldre gjennom tradisjonelle salgskanaler, med et intern mål om 1 million glade barn.

Administrerende direktør i Eksfin Tone Lunde Bakker er begeistret over at Eksfin har kunnet bidra med finansiering til Minimeis.

-Regjeringen har som mål å øke norsk eksport med 50 prosent fra andre næringer enn olje og gass innen 2030. Små selskaper med internasjonale ambisjoner som Minimeis trenger vi flere av, og det er svært viktig å kunne støtte opp om disse.

Bilde Tone Lunde Bakker
Tone Lunde Bakker. Foto: Rasmus Kongsøre

Vi er veldig fornøyde med at Eksfin har kunne bidra med nødvendig kapital til videre vekst og overlevelse for Minimeis. Vi håper at denne historien om Minimeis kan inspirere andre SMBer til å tenke stort også.

Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin

Les mer om Minimeis: Norsk oppfinnelse med eksplosiv salgsvekst – går fra 2 til 170 millioner på to år