Pages

Bransjerelaterte krav

Her finner du en oversikt over våre bransjespesifikke krav som Eksfin stiller i forbindelse med finansieringen.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Bransjekrav

Krav til skipsfart

Skipsfart er en betydningsfull bidragsyter til en bærekraftig utvikling. Eksfin ønsker derfor å sikre at miljø og sosiale forhold er ivaretatt i hele livssyklusen til et skip.

Bygging av skip, retrofit og verftsindustrien

Eksfin krever en vurdering av sentrale HMS-forhold og arbeidstakerrettigheter på utenlandske skipsverft. Verftene skal ikke være involvert i:

– barnearbeid som ikke er godkjent iht ILO konvensjoner

– tvangsarbeid

– alvorlige og/eller systematisk brudd på helse, miljø og sikkerhet (HMS)

– alvorlige og/eller systematiske brudd på gjeldende lover og regler

Alvorlige og/eller systematiske brudd eller mangler på ovennevnte må adresseres i en tiltaksplan som vil følges opp i forbindelse med utbetaling av finansieringen.

Eksfin vil også ha informasjon om bruk av eventuelle skrogverft, og kan også kreve en evaluering av arbeidsforhold ved skrogverftet. Dette gjelder også for bruk av utenlandske skrogverft som underleverandører til norske verft.

Ved bruk av utenlandske verft ifm. retrofit vil det være en tilpasning fra sak-til-sak hvilke vurderinger som vil gjøres. Eventuelle mangler som må adresseres spesifikke erklæringer relatert til håndtering av miljø og sosiale forhold fra verftet.

Drift av skip

Shipping er i stor grad regulert av internasjonale konvensjoner vedtatt av IMO. Eksfins aktsomhetsvurderinger hensyntar dette. I tillegg til vurdering av aktører i byggefasen vil Eksfin vurdere eierselskap og/eller operatør av skipet. 

Eksfin vil kreve følgende for driftsfasen av skipet:

– Flaggstat skal være på Paris’ MOU White List, og ha ratifisert IMO konvensjonene SOLAS, MARPOL, STCW og MLC.

– For skip over 5 000 dwt, og som går i internasjonal trafikk (deep sea shipping), skal IMO DCS  data rapporteres årlig til Eksfin (ref. Poseidon prinsippene).

– Det skal rapportere på nye certepartier med en varighet på 2 år eller mer.

– Rekruttering av mannskap, arbeidsforhold og arbeidstakerrettigheter skal følge MLC 2006 samt «employer pays principle».

Resirkulering/skraping av skip

Eksfin følger Responsibel Ship Recycling Standards (RSRS) og krever at alle skip har følgende:

– register for farlige materialer (Inventory of Hazardous Materials (IHM))

– policy ift. skraping av skip senest innen ett år fra utbetaling

Reder skal bekrefte at enheten eller skipet vil overholde Hong Kong konvensjonen og/eller EUs regulering mht skraping.

Sjekklister

Her finner du nyttige sjekklister

Eksfin krever en vurdering av arbeidsforhold på utenlandske skipsverft. Denne vurderingen ved bruk av “Eksfins Shipyard Labour Audit Guideline og tilhørende sjekklister. Verftets samarbeid om eventuelle utbedringer er avgjørende for vår finansiering. Det er derfor viktig at utbedrende tiltak samles i en tiltaksplan og følges opp.

Fanny Fabricius Bye

Seniorrådgiver bærekraft

+47 995 85 072

Bransjekrav

Krav til fiskeri

Internasjonale standarder for fiskeri gir større effektivitet og bidrar til bærekraftig utvikling. Eksfin stiller krav til bedrifter for å sikre et ansvarlig næringsliv.

  • Eksfin skal ha informasjon om fartøyets kvoter samt andre skip og kvoter som rederiet disponerer.
  • Utenlandske fiskebåter skal kunne dokumentere kontroll ift. kvoter og sporbarhet gjennom et system som møter myndighetenes rapporteringskrav. 
  • Flaggstaten må ha ratifisert ILO 188 konvensjonen, også kjent som Work in Fishing Convention (WFC).
  • Fiskebåter på 24 meter eller mer må forholde seg til STCW-F konvensjonen fra 1995.
  • Båten skal ha register for farlige materialer (Inventory of Hazardous Materials (IHM)).
  • Rederiet må rapportere inn til Eksfin vesentlige endringer i kvoter under låne- og garantiperioden slik som endring i lokalitet og type fangst.
Sigrid Brynestad

Seniorrådgiver bærekraft

+47 917 36 007

Bransjekrav

Krav til energiintensive næringer

I henhold til Ekvator Prinsippene skal prosjekter/aktiviteter med klimagassutslipp > 100 000 tonn CO2 per år utarbeide en Climate Change Risk Assessment (CCRA) av en tredjepart som inkluderer en referansemåling av klimagassprofilen til prosjektet. Ekvator prinsippene har utviklet en veiledning for CCRAer som du kan lese her.

For prosjekt/aktiviteter estimert til å slippe ut > 100 000 tonn CO² per år vil Eksfin kreve årlig offentlig rapportering av klimagassutslipp scope 1 og 2 jamfør GHG Protocol, og dersom hensiktsmessig klimagasseffektiviteten i driftsfasen. I tillegg vil alle kunder med klimagassutslipp > 25 000 tonn CO² per år oppfordres til å rapportere offentlig, og de vil rapporteres inn til OECD.

Eksfin utfører en aktsomhetsvurdering av mobile offshore enheter forbundet med produksjon av olje og gass, slik som f. eks FPSO og FSRU. Aktsomhetsvurderingen vil inkludere miljø og sosiale forhold for selve feltutviklingen og tilhørende konsekvensutredning hvor enheten skal driftes. Styringssystemer vil også vurderes. Det er sannsynlig at disse enhetenes klimagassutslipp vil resultere i at Eksfin krever en Climate Change Risk Assessment (CCRA) iht. Ekvator Prinsippene

Seniorrådgiver bærekraft

+47 930 057 64

Kontakt oss

Har du spørsmål om bærekraft?

Seniorrådgiver bærekraft

+47 930 057 64
Fanny Fabricius Bye

Seniorrådgiver bærekraft

+47 995 85 072
Sigrid Brynestad

Seniorrådgiver bærekraft

+47 917 36 007

Våre bransjer

Se hva vi gjør innenfor de ulike bransjene