Nyheter: Maritim

Regjeringen viderefører attraktivt skipsfinansieringstilbud – slik brukes det

Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

Skipsfinansieringstilbudet er en låne- og garantiordning som gjelder for norske kjøp av skip fra norske verft, når skipene skal brukes i Norge. Eksportkreditt og GIEK forvalter ordningen, som ble introdusert i 2018.

Det ble da bestemt at skipsfinansieringstilbudet skulle gjelde ut 2020. Nå har regjeringen uttalt at tilbudet skal fortsette ut 2021.

– Dette er gode nyheter. Ved hjelp av skipsfinansieringstilbudet kan vi bidra til å holde norske verft i aktivitet i en ellers utfordrende tid, sier Olav Einar Rygg, utlånsdirektør i Eksportkreditt.

Skipsfinansieringstilbudet omfatter lån til bygging eller ombygging av blant annet fiskebåter, ferjer, brønnbåter og nærskipsfartøy, inkludert utstyr og tjenester. Det er satt vilkår om at fartøyet bygges ved verft i Norge og skal brukes i Norge. Skipet må være over 100 bruttotonn (eller over 1000 bruttotonn når det gjelder ombygginger).

Les mer om skipsfinansieringstilbudet her

Slik brukes skipsfinansieringstilbudet

Totalt har Eksportkreditt mottatt 74 søknader knyttet til skipsfinansieringstilbudet, og det er signert syv låneavtaler til en samlet verdi på cirka 1,2 milliarder kroner.

Her er noen eksempler på skip som er bygget eller ombygget og der oppdragsgiver (kjøper) har kunnet benytte seg av skipsfinansieringstilbudet:

  • Sølvtrans’ brønnbåten «Ronja Explorer», bygget ved Aas Mekaniske Verft i Vestnes. Les mer her
  • Rostein AS’ hybride brønnbåt «Ro Vision», levert av Larsnes Mekaniske Verksted. Les mer her
  • Beitveit Holdings ombygging av et forsyningsskip brukt i oljeindustrien til et avlusingsfartøy. Ombyggingen ble gjort ved Myklebust Verft. Les mer her

– Det er absolutt et behov for dette tilbudet, og det er viktig å understreke at det ikke bare gjelder bygging av nye fartøy, men også ombygging av eldre fartøy. Et godt eksempel er ombyggingen av et skip som har vært benyttet innen oljeservice til å bli et servicefartøy for havbruksnæringen, sier Olav Einar Rygg.

– Vi bistår gjerne alle som ønsker å få informasjon om skipsfinansieringstilbudet, og som lurer på om det kan være aktuelt for seg eller sine kunder. Det er bare å kontakte oss, sier Rygg.