Eksfin har støttet utarbeidelsen av den nye rapporten “Grønn Maritim 2022 – Teknologi, utslipp, verdiskaping og sysselsetting” (Last ned rapport). Temaet grønn skipsfart er sentralt for Eksfin som deltar i finansieringen av en stor andel av skipene som bygges i Norge.
Stor bredde
Rapporten fastslår at andelen lav- og nullutslippsfartøy er økende, og at Norge er blant de fremste i verden når det gjelder å ta i bruk grønn teknologi.
Dette bildet stemmer godt med det Eksfin ser blant våre kunder. De siste årene har Eksfin hjulpet industrien med grønn omstillingen gjennom lån og garantier for mer enn 10 milliarder kroner. Finansieringen ble gitt både til norske utstyrsprodusenter og verft, samt norske eller utenlandske rederier. Typiske prosjekter dreier seg om nybygg med elektrisk og hybrid fremdrift, utslippsreduserende utstyr på nybygg, ulike renseanlegg og batteripakker installert på eldre supplyskip.
Les også: Hybride brønnbåter reduserer utslipp med finansiering fra Eksfin
Siden 2015 har Eksfin sett en tydelig grønn trend i næringen. Både verft, rederier og underleverandører har bevisst utviklet og produsert mer miljøvennlig skipsteknologi enn tidligere. Dette er samtidig en svært kapitalkrevende omstilling – for industrien som bygger og leverer løsningene, og for rederiene som velger å investere i ny teknologi.
Også utenlandske rederier er opptatt av sin flåtes bærekraft og velger å kontrahere flere skip eller kjøpe utstyr fra Norge. Det er i skjæringspunktet mellom industribygging og finansieringsbehov at grønne løsninger kan realiseres.
Ny rapport om grønn skipsfart
Blant anbefalingene i rapporten er tidlig posisjonering som et viktig konkurransefortrinn. Norsk maritim sektor kan bli en grønn omstillingsvinner. Samtidig er det fortsatt mye som gjenstår for å dekarbonisere både den norske og den internasjonale flåten. Lav- og nullutslippsfartøyene representerer relativt små utslippsreduksjoner fra den samlede verdensflåten. Her må det komme større teknologiskift.
Grønn konkurransekraft
Internasjonal konkurranse på grønn maritim er økende, så det er viktig for Eksfin å hjelpe norsk leverandørindustri til å beholde og øke våre konkurransefortrinn i disse markedene.
Eksfin finansierer en stor andel av skipene som bygges i Norge, men få av disse eksporteres. De grønneste skipene er i all hovedsak innenlandske ferger og hurtigbåter. Det er også god utvikling i andre segmenter hvor nye fartøy bidrar til lavere utslipp i enkeltsegmenter som f.eks. oppdrett. Uten ekspedisjonscruise-segmentet ville bildet vært enda mer nasjonalt.
Les også: Norske hurtigbåter skal frakte øyhoppere
Opptak fra rapportlansering finner du sammen med pressemeldingen på regjeringen.no
Om rapporten
Rapporten «Grønn maritim 2022 – Teknologi, utslipp, verdiskaping og sysselsetting» ble lagt fram for klima- og miljøminister Espen Barth Eide 21. mars.
Nyheter