Nyheter: Maritim

Medvind for verftsindustrien: 2,6 milliarder i søknader på Eksfins byggelånsordning

Ferge fra verftet Brødrene Aa avbildet på norsk fjord
Verftet Brødrene Aa er et av verftene som i 2023 bygget grønne fartøy med finansiering fra Eksfin. Foto: Brødrene Aa

Norske verft opplevde i 2023 sterk vekst i etterspørsel etter nye skip. Samtlige fartøy som ble bygget med byggefinansiering fra Eksfin var grønne: – Fantastisk, sier Eksfin-sjef Tone Lunde Bakker.

Flere grønne skip fra vestlandske verft

Samtlige av Eksfins byggefinansieringer i 2023 var grønne, det vil si at de enten har elektriske, hybrid eller hydrogen-baserte fremdriftssystemer – eller at fartøyet skal benyttes innenfor havvind. Økt aktivitet i flere bransjer forklarer søknadsveksten på byggelånsordningen; mye fra havvind, men også fergeselskaper samt fiskeri- og havbruksselskaper har lagt viktige oppdrag til norske verft og maritim leverandørindustri det siste året.

– Det er fantastisk å se den økte etterspørselen etter grønne skip fra norske verft, sier Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin.

Bilde Tone Lunde Bakker
Tone Lunde Bakker. Foto: Rasmus Kongsøre

– Det er økt press på verft i hele verden, dette øker etterspørselen etter skip også fra norske verft. I neste omgang øker produksjonskostnadene – og da blir finansiering viktig. Denne veksten viser at Eksfins tilbud oppleves relevant for verftene, og vi har fremdeles god kapasitet under ordningen.

Verftene som har fått innvilget byggelån med garantier fra Eksfin er Brødrene Aa, Ulstein Verft, Myklebust verft, og Aas Mek. Verksted. Førstnevnte befinner seg i Vestland fylke, resten i Møre og Romsdal. Bankene som Eksfin deler risiko med er DNB, Sparebanken Møre, Sparebanken Sogn og Fjordane og Nordea.

Søknadsvolumet mangedoblet annet halvår 2023: både små og enkelte store skip

Eksfins byggelånsordning er til for å sikre norske verft finansiering av skipsbygging. Om verftets bank ønsker risikoavlastning for byggelånet kan banken søke Eksfin om garanti for inntil 75 prosent av lånet, etter at regjeringen hevet øvre grense fra 50 prosent i juli. Byggelånsgarantien fra Eksfin sikrer altså bankene tilbakebetaling, og har en øvre ramme fastsatt av Stortinget på syv milliarder kroner.

Utvidelsen av maksimal garantiandel av hvert byggelån fra 50 til 75 prosent er et viktig bidrag for å styrke næringens konkurransekraft og øke aktiviteten i næringen, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth.

– Verftene opplever sterk internasjonal konkurranse, og det er gledelig at virkemiddelapparatet bidrar til økt aktivitet ved norske skipsverft. Verftene er viktige i den grønne omstillingen av maritim næringen og bidrar til lokal sysselsetting og verdiskaping, både direkte og indirekte gjennom kjøp av varer og tjenester fra utstyrs- og tjenesteleverandører, sier Myrseth.

– Vi får flere søknader om byggelånsgaranti når verftenes finansieringsbehov øker. Eksfins byggelånsordning er derfor en viktig indikator på aktivitetsnivået i bransjen – også fremover, sier Frøland.

Eksfin kan vise til en mangedobling i søknadsvolumet (i norske kroner) fra bankene i 2023, og har gitt tilbud om garanti på samtlige. Veksten var på over 2 milliarder – og 90 prosent kom inn i løpet av annet halvår.

Hele verftsnæringen med flere skip i bestilling

Solveig Frøland, leder i Eksfins maritime avdeling forklarer veksten med at verftene har flere skip i bestilling, og med at søknadene i annet halvår også gjelder for enkelte større prosjekter med tilsvarende høyt byggelånsbehov. Det samlede byggelånsbehovet i bransjen blir derfor større enn på lenge.

Leiv Sindre Muren, CFO Myklebust verft Foto: Myklebust verft

– Vi ser det som veldig positivt at Eksfin har utvidet sine rammer, sier Leiv Sindre Muren, CFO i Myklebust verft. – Dette bidrar til å øke fleksibiliteten til bankene, som også kan kommer verftene til gode i forhold til nye og mer kapitalkrevende prosjekter.

Les også “Hva gjør et skip «grønt» og hvordan finansiere det?”

Andre saker fra maritim næring

Prisdryss til Eksfin

I juni 2024 har Eksfin mottatt to internasjonale priser i New York og Athen. Begge prisene involverte finansiering av norske eksportleveranser til havvindnæringen.

Auksjonen for Sørlige Nordsjø II fullført: hva er mulighetene for norske havvind-leverandører?

Bygging av havvind krever mye investeringskapital før kraftsalget og inntektene kommer. Eksfin er en stor og erfaren aktør innen havvind-relatert finansiering internasjonalt, og …

Finansierer det innovative havvindskipet Rem Power

Eksfin finansierer det innovative havvindfartøyet Rem Power

Eksfin øker risikodekning for byggelån til verftsnæringen

Norske verft får økt støtte fra staten i det Eksfin hever grensen for dekning av risiko til 75 prosent for finansiering av skipsbygging i …

Eksfin lanserer ny løsning for arbeidskapital – vil utløse mer eksport fra SMB

God tilgang på arbeidskapital er viktig for norske små og mellomstore vekstbedrifter som sikter mot internasjonale markeder. Nå åpner Eksfin en heldigital løsning som …

Hva gjør et skip «grønt» og hvordan finansiere det?

Maritim næring; rederier, verft og maritime utstyrsleverandører, er Eksfins største kundegruppe. Bransjen viser tydelig at de tar utfordringen om å redusere CO2-utslipp …

Årsrapport for 2022: effektiv drift og god måloppnåelse i krevende internasjonale markeder

Fra åpningen av Eksfins nye regionskontor i Stavanger. På bildet fra venstre: Avd.dir. SMB i Eksfin, Ivar Rekve, Næringsminister Jan Christian Vestre og …

Les mer om: