Det toppmoderne skipet «Antarctic Endurance» ble døpt i Ålesund 18. januar, og er levert fra verftet Vard Brattvaag i Haram kommune i Møre og Romsdal.
Fartøyet er det første som drar nytte av den nye åpningen i eksportfinansieringsordningen for å gi finansiering til norske kjøpere av krillfiskebåter som bygges ved norske verft og som skal gå i utenriksfart. Muligheten ble annonsert av statsminister Erna Solberg på Haramkonferansen i februar 2017.
Fremmer norsk eksport
Eksportkreditt Norge er et statlig eid aksjeselskap som tilbyr norske og utenlandske selskaper lån når de skal kjøpe varer og tjenester fra norske eksportbedrifter.
– Jobben vår er å hjelpe norske eksportører med å lykkes ute i verden. VARD fortjener all honnør for å sikre seg dette prestisjeoppdraget. At vi kan bidra med konkurransedyktig finansiering har forhåpentligvis bidratt til at Aker BioMarine valgte et norsk verft. Vi er svært fornøyd med å ta i bruk dette tilbudet for finansiering av krillfartøy, sier Otto Søberg, administrerende direktør i Eksportkreditt Norge.
Eksportkreditt Norges lån til Aker BioMarine er på 113 millioner dollar med en løpetid på 12 år. GIEK har garantert for 60 prosent av lånesummen og DNB Bank ASA for resterende 40 prosent.
Byggingen har foregått over to år, involvert over 40 norske underleverandører og mer enn 900 personer har jobbet iherdig med å få fartøyet klar for 2019 sesongen. – Det er imponerende å se hvordan VARD og et stort antall underleverandører i den maritime klyngen på Vestlandet har bygd dette storslagne skipet, sier Søberg.
Illustrasjon: Vard / Aker BioMarine
Spesialbygget til krillfangst
«Antarctic Endurance» er Vard Brattvaags bygg nr. 883 og har en lengde på 129,6 meter, og en bredde på 23 meter. Det er det første fartøyet i verden som er spesialbygget til krillfangst. Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund sammen Aker BioMarine. Kontraktssummen på skipet er på 141 millioner dollar.
– Vi har vært nødt til å kanalisere all vår erfaring og kunnskap inn i arbeidet om å realisere våre høye ambisjoner og operasjonelle behov for et fartøy av denne typen. Dette er et unikt fartøy på alle måter og verdens aller første spesialbyggede krillfartøy, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.
Fartøyet vil etter levering forflytte seg til Sørishavet hvor det vil fiske krill store deler av året. Aker BioMarine driver med krillfiske, produksjon av krillrelaterte produkter samt salg og markedsføring av disse produktene. I tillegg driver selskapet med forskning på nye produkter og fangstmetoder.
Aker BioMarine er ett av to selskaper i Norge med lisens fra norske myndigheter til å fiske krill. Selskapet samarbeider med miljøvernorganisasjoner og har lagt store ressurser i å utvikle bærekraftige operasjoner.
Det er i dag fem nasjoner som fanger krill, et fiskeri som er strengt regulert av Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources (CCAMLR), som ble opprettet for å forvalte de marine ressursene i Sørishavet.