Pages
Spørsmål & svar i forbindelse med strømprisordningen
Innholdet er ment som hjelp til bankene i arbeidet med lånegarantiordningen i forbindelse med høye strømpriser. Bankene har selv ansvar for beslutninger som tas i forbindelse med lånegarantiordningen og overholdelse av gjeldende regelverk.
Generelt
Du finner det regulatoriske grunnlaget for ordningen på siden Dokumenter og Rapporter
Kan finansforetakene stole på at Staten v/Eksfin står ved ansvaret under garantiene?
Staten skal stå ved sitt ansvar, men Eksfin forvalter statens verdier og må kunne kontrollere enkeltparametre. Dette gjøres ved at finansforetakene dokumenterer vurderinger de foretar når de gir lånene og deler dette med Eksfin ved krav om utbetaling under ordningen.
Det vil ikke bli opprettet en egen innsynsløsning, men låntakere vil fremgå i Registeret for offentlig støtte.
Hvordan er ansvarsfordelingen mellom finansforetakene og Eksfin?
Finansforetakene kredittvurderer, innvilger, utbetaler lånet og dokumenterer at forutsetningene for lånet er oppfylt i henhold til vilkårene i garantitilbudet/avtalen. Eksfin forvalter ordningen på vegne av Staten i tråd med regelverket, herunder avklarer spørsmål om ordningen, tildeler rammer, godkjenner restrukturering og behandler krav og 5utbetaler under garantien etter kontroll av at vilkårene i garantitilbudet/avtalen er oppfylt.
Garantitilbudet merket «template» er sendt bankene sammen med invitasjon til å søke ramme under ordningen. Endelig avtale vil bli inngått ved tildeling av ramme under ordningen.
Behandling av lånet under kapitalkravsregelverket
Av tildelingsbrevet 07.11.2022 og Eksfins regelverk 5.3.3 i) fremgår det at garantiene skal tilfredsstille vilkår for å kvalifisere som kredittbeskyttelse etter kapitalkravsforordningen, slik at finansforetakene kan behandle den garanterte delen av lån under ordningen som engasjement med staten.» Dette betyr at den statlig garanterte delen av lånene under ordningen skal kunne nullvektes. Den delen som ikke er garantert, skal ikke nullvektes.
Hvordan fordeles ordningens ramme mellom finansforetakene?
Rammen vil bli tildelt etter søknad til Eksfin. Omsøkt ramme må grunngis av det enkelte finansforetak basert på behov for ordningen, særlig til eksisterende kunder med strømintensiv virksomhet i berørte strømprisområder som vil kunne kvalifisere for lån med garanti under ordningen.
Rammene vil ikke bli tildelt etter «førstemann til mølla»-prinsippet, men etter markedsandeler og antatt behov i særlig berørte strømprisområder.
Det er ikke utarbeidet eget søknadsskjema. Bankene søker ved epost til strom@eksfin.no.
Bankene påtar seg ingen forpliktelse ved å søke ramme under ordningen, men det forventes at banken søker om rammer ut fra et reelt antatt behov.
Hvilke bedrifter omfattes av ordningen?
Norskregistrerte bedrifter, både små og mellomstore bedrifter (SMB) og større bedrifter er omfattet av ordningen.
Det er noe ulike bestemmelser avhengig av størrelse og skille mellom SMB og større bedrifter. Dette i henhold til ESAs retningslinjer . Frivillige organisasjoner som har mottatt strømstøtte og kredittinstitusjoner og andre finansielle institusjoner er unntatt fra ordningen.
Hva er vilkårene for lån som kan gis med garanti under ordningen?
Krav til strømintensitet og virksomhet i berørte strømprisområder
Ordningen er tilgjengelig for lån til bedrifter med minst 3 pst. strømintensitet første halvår 2022, målt som faktiske strømkostnader (strømforbruk og nettleie, eksklusive merverdiavgift) i Norge som andel av omsetning i Norge i denne perioden og som har sin virksomhet i strømprisområder hvor gjennomsnittlig spotpris per kWh for månedene juli til september 2022 er minst doblet fra samme periode året før .
Grensene i kraftnettet følger ikke fylkes- eller kommunegrenser. Naboer kan ende opp ved vidt forskjellig strømpris. Noen kommuner er delt, andre steder havner hele kommunen i et annet prisområde enn resten av fylket. Ved tvil må låntaker ta kontakt med sitt strømselskap.
De er bankenes ansvar å vurdere om kriteriene for lån er oppfylt på grunnlag av, blant annet, informasjon fra låntakere som søker lån banken som banken, på sin side, ønsker å avlaste med garanti under ordningen.
Hva menes med bedrifter som forventes å være lønnsomme/kredittverdige under normale markedsforhold?
Dette operasjonalisert ved at finansforetakene selv tar noe av risikoen under ordningen og selv vurderer og avgjør hvilke lånesøknader som innvilges. Finansforetakene avgjør dette ved å gjøre nødvendige kredittvurderinger, inkludert en vurdering av om bedriften under normale markedsforhold (uten de ekstraordinært høye strømprisene) ville vært kredittverdig og i stand til å bære strømkostnadene sine. Samtidig må finansforetaket finne det sannsynlig at bedriften vil være i stand til å betjene lånet på de vilkår partene blir enige om.
Bankens dokumentasjon knyttet til lånet bør vise hvilke forhold banken har lagt vekt på ved vurdering av dette kravet, se også pkt. 6.1 nedenfor.
Hva menes med vilkåret «akutt likviditetsmangel»?
Med akutt likviditetsmangel menes midlertidig utilstrekkelig kontantstrøm gjennom ordinær drift til å dekke løpende utgifter etter hvert som de forfaller. Det er ikke en forutsetning at likviditetsmangel er grunnet alene i økningen av strømpriser. Det er nok at likviditetsmangelen er en indirekte følge av strømprisene. Vilkåret om akutt likviditetsmangel skal anses å være oppfylt dersom finansforetaket innvilger lån under ordningen.
Hvordan skal den økonomiske fordelen av garantien dokumenteres?
Det skal komme frem av dokumentasjonen at låntaker ikke er gitt dårligere vilkår enn vedkommende ville fått i en normalsituasjon og at fordelen Statens garanti medfører i all hovedsak kommer kunden til gode. Finansforetaket skal for hvert lån tallfeste verdien av den statlige garantien i form av lavere kapitalkostnader, lavere forventet tap, andre fordeler på finansforetakets hånd, og verdien for låntaker i form av lavere rente, og eventuelt lempeligere sikkerhetskrav eller tilpasninger av andre betingelser.
Ved beregningen skal finansforetaket ta utgangspunkt i hva betingelsene ville vært på et tilsvarende lån gitt på samme tidspunkt til samme låntaker, uten statlig garanti.
Hva er lånebetingelsene?
Hvilke lån kan garanteres?
Formålet med lånet må være å finansiere låntakerselskapets løpende driftsutgifter og andre utlegg, herunder ordinær betjening av eksisterende gjeld. Dette vil også omfatte løpende betjening av leasing-forpliktelser.
Formålet med lånet kan også være å finansiere låntakerselskapets investeringer. Med «finansiering av investeringer» er det lagt til grunn at finansforetaket skal innhente og vurdere informasjon fra lånsøker om at slikt lån er nødvendig for å sikre videre drift i lånets løpetid.
Hva er rammene for lånet
• Det skal være et nytt lån
• Lånet kan ikke benyttes til førtidig innfrielse eller nedregulering av eksisterende gjeld til långivende bank eller andre finansforetak
• Maks løpetid 6 år med avdragsfrihet inntil 36 måneder (3 år)
• Lånet kan gis i form av både nedbetalingslån og kassekreditt
• Lånet kan være sikret eller usikret, men rettighetene i eventuell sikkerhet deles pro rata og pari passu med Eksfin.
Økning av etablerte låneengasjement og/eller fornyelse av eksisterende engasjementer med kunder omfattes ikke av ordningen.
Hva er dokumentasjon- og rapporteringskravene?
Hvilke krav stilles det til dokumentasjon av finansforetakets vurdering av vilkårene
Lånegarantiordningen er innrettet slik at ansvaret for vurdering og innvilgelse av lån etter kriteriene for ordningen tilligger finansforetakene og skal dokumenteres. Dokumentasjonskravene vil blant annet være følgende:
• Finansforetakets vurdering av debitors levedyktighet
• Debitors regnskap
• Oversikt over finansforetakets totale engasjement med debitor
• Finansforetakets bekreftelse på at det er gjennomført ordinær vurdering av AHV (AML), Kjenn din kunde (KYC) og sanksjonsregelverk
• Oversikt over eventuelle sikkerheter stilt for lån/kreditt med garanti fra staten
• Forhold til andre støtteordninger; Lånegarantiordningen i forbindelse med krigen i Ukraina (LUK)
• Egenerklæring fra debitor om at lån under ordningen ikke skal benyttes til førtidig innfrielse eller nedregulering av eksisterende gjeld
• Opplysninger om låntakers eventuelle andre lån under ordningen
Finansforetakenes håndtering av kravene er forutsatt å være en del av finansforetakenes ordinære forretningsførsel, med Finanstilsynet som tilsynsfører. Når det fremsettes krav om utbetaling under statsgarantien, vil finansforetakenes vurdering av oppfyllelse av kriteriene legges til grunn.
Krav til rapportering
Lån under ordningen innrapporteres/registreres i Eksfins portal. For øvrig ingen ytterligere rapporteringsplikt fra finansforetaket til Eksfin. Eventuelle senere endringer i avtalt løpetid eller nedbetalingsprofil for lånet må imidlertid reflekteres i portalen. Dette gjøres av finansforetaket selv.
Krav til dokumentasjon ved krav under ordningen
Finansforetaket kan sende skriftlig påkrav til Eksfin om å betale under en garanti omfattet av ordningen dersom følgende vilkår er oppfylt:
1. påkravet må registreres i Eksfins kundeportal direct.eksfin.no senest seks (6) måneder etter at garantien er utløpt (garantien gjelder i hele lånets løpetid),
2. finansforetaket må vedlegge, ved opplasting i portalen, dokumentasjon av det relevante låneforholdet som skal inkludere:
2.1. kopi av finansforetakets opprinnelige kredittnotat;
2.2. kopi av den dokumentasjonen finansforetaket har utarbeidet hva gjelder de forhold som er omtalt i pkt. 4.4 ovenfor;
2.3. kopi av låneavtalen (med eventuelle endringsavtaler);
2.4. kontoutskrifter for lånet/kreditten;
2.5. oversikt over finansforetakets totale engasjement med låntakerselskapet;
2.6. oversikt over eventuelle sikkerheter som er etablert for låntakerselskapets forpliktelser overfor finansforetaket; og
2.7. slik ytterligere dokumentasjon som Eksfin eventuelt måtte be om ved etterfølgende kommunikasjon med finansforetaket,
3. finansforetaket må også vedlegge, ved opplasting i portalen, en særlig bekreftelse, signert av person(er) som har rett til å forplikte finansforetaket, på at låntakerselskapet har unnlatt å oppfylle sin betalingsforpliktelse overfor finansforetaket,
4. Endelig må det opplyses om låntakers forhold til andre støtteordninger, særlig Lånegarantiordningen i forbindelse med Krigen i Ukraina, dersom ikke dette fremkommer som en del av det opprinnelige kredittnotatet.
Hvordan beregnes garantiprovisjonen?
Garantiprovisjonen beregnes av garantert beløp, 90 % av lånerammen på utbetalingstidspunktet, og saldo ved årsfornyelsene og er avhengig av lånets løpetid og nedbetalingsprofil. Garantiprovisjonen betales årlig. Garantiprovisjonen er i samsvar med minimumsnivåene i retningslinjene til EU/ESA for ordningen.
For år 1 | For år 2 og 3 | For år 4, 5 og 6 | |
SMB | 25 bps | 50 bps | 100 bps |
Store bedrifter | 50 bps | 100 bps | 200 bps |
For kassekreditter vil garantiprovisjonen bli beregnet på 90 % av rammen for kassekreditten.
Ved bankbytte trer ny bank inn i den opprinnelige løpetiden for lånet og beregner garantiprovisjon i samsvar med dette.
Inndrivelse av lån / restrukturering
Finansforetaket har ansvaret for oppfølgning og inndrivelse
Finansforetaket har det fulle ansvaret for oppfølgning av garanterte lån under ordningen med hver enkelt låntaker og skal gi Eksfin adgang til en årlig oppfølgning av sin portefølje av utestående garantier under denne ordningen.
Ved mislighold av lånet har finansforetaket ansvaret for å gjøre de foranstaltninger som med rimelighet måtte være nødvendige for å begrense risikoen for tap, og ansvaret for gjennomføring av gjeldsinndrivelsesprosessen.
Restrukturering skal godkjennes av Eksfin
Eksfin kan etter anmodning fra finansforetaket samtykke til avtale om restrukturering hvor Eksfin-garanterte lån inngår hvis dette anses å være i statens interesse, herunder at statens økonomiske tap antas å bli lavere enn ved utbetaling under en garanti. Vilkårene for restruktureringen skal være markedsmessige. Eksfin kan på anmodning fra finansforetak gjøre unntak for løpetid, hvis finansforetaket før garantitidens utløp finner grunn til å iverksette tapsreduserende tiltak overfor låntaker og forlengelse av garantitiden anses å være i statens interesse, herunder at statens økonomiske tap antas å bli lavere enn ved utbetaling under en garanti. Ved restrukturering som medfører nedskrivninger av det Eksfin-garanterte lånebeløpet, utbetaler Eksfin på anmodning fra finansforetaket 90% pro rata av finansforetakets aktuelle tap på det garanterte lånet.
Kan lånet overtas av ny bank?
Lånet kan flyttes ved at en bank overtar lånet fra opprinnelig bank og følger opp dette i henhold til opprinnelige forutsetninger. Alternativt kan bytte av bank skje iht. reglene om restrukturering.
Ny bank kan overta lånet med tilhørende ramme. Eksisterende ramme til ny bank skal ikke være til hinder for slik overtakelse av lån.
Hvordan kan lånet avvikles?
Lånet kan til enhver tid sies opp sammen med garantien. Garantiprovisjonen betalt for påbegynt år med garanti vil ikke bli refundert.
Fagansvarlig Kredittforsikring