Pages

Arbeidskapital-garanti for bank

Eksfin tilbyr 50 prosent risikoavlastning på kredittrammer til bedrifter med eksportrelatert virksomhet.

Euro coins. Euro money. Euro currency.Coins stacked on each other in different positions.

Arbeidskapitalgaranti gjør det enklere for bedriftskunder i vekst å få lån

Eksfin tilbyr Arbeidskapitalgaranti for å kunne styrke kapitaltilgangen til norske eksportbedrifter og deres underleverandører. Likviditet kan være avgjørende for å vokse og i konkurransen om en internasjonal kontrakt.

Jobber i en en bank som allerede har rammeavtale, logg inn på Eksfin Direct her

  1. Arbeidskapitalgaranti er spesielt utviklet for små og mellomstore bedrifter (SMB)

    Med «eksportbedrifter» menes bedrifter som forventer minimum 20 prosent eksportandel neste 12 måneder og/eller bedrifter som leverer inn i en eksportverdikjede.

  2. Nettbasert portal for rask og enkel kundebehandling

    I portalen Eksfin Direct kan kunderådgiver enkelt søke om arbeidskapitalgaranti for sin kunde. Du kan se bankens totale ramme, hvor mye som er benyttet av rammen, og finne prisen på garantien til en SMB. Du kan også søke om endring og fornyelse, se saksdokumentasjon og få oversikt over fakturagrunnlag.

  3. 50 prosent risikoavlastning

    Garantien kan gjøre det enklere å hjelpe bedriftskunder som er i vekst, og som banken vurderer som kredittverdig. Eksfins garanti kan lette bankens kapitalkrav.

  4. Automatisert søknadsprosess for lån opp til 50 millioner

    Kundebehandlingen er automatisert for driftskreditter opp til 50 millioner kroner. Slik blir det enklere og raskere å ekspedere flere søknader – og å bruke Eksfin. For større bedrifter og for kredittrammer over 50 millioner blir søknaden manuelt behandlet. Eksfin kan dekke opp til 50 % av lånebeløpet.

Se liste over vanlige spørsmål og svar (FAQ) for mer informasjon

Kun banker med en rammeavtale med Eksfin kan benytte seg av Arbeidskapitalgaranti.

Lurer du på om banken har en rammeavtale? Kontakt oss

Senior kundeansvarlig fornybar energi og industri

+47 977 61 332
Joar Johansen

Senior kundeansvarlig regionkontor Stavanger

+47 990 82 920

Senior kundeansvarlig fornybar energi og industri

+47 928 03 561

Automatisert kundebehandling gjør det enklere å strekke seg lenger for kundene

Du som er kunderådgiver i bank benytter BankID for å logge deg inn på portalen.

Trenger du hjelp til innlogging, kontakt din banks administrator eller send en epost til Eksfin.

Spørsmål og svar (FAQ) om Arbeidskapitalgaranti fra Eksfin

Her kan du finne nyttig informasjon om hvordan Arbeidskapitalgarantien fungerer. Send oss gjerne en epost om du ikke finner svar på spørsmålet ditt.

Hvilke type avtaler mellom bank og kunde er dette garantiproduktet ment for?

Eksfins arbeidskapitalgarantiprodukt er særskilt ment for driftskredittavtaler mellom bank og kunde, slik som ordinære kassekreditter.

Hva slags bankkunder er arbeidskapitalgarantien ment for?

Produktet er ment for eksportbedrifter. Med «eksportbedrifter» menes (a) bedrifter som får minimum 20% av sine driftsinntekter ved direkte eksport fra Norge til utlandet, (b) bedrifter som får minimum 20% av sine driftsinntekter ved indirekte eksport fra Norge til utlandet, dvs. ved salg til andre bedrifter for videre-eksport fra Norge til utlandet, og (c) bedrifter som banken forventer at vil oppnå minimum 20% av sine driftsinntekter ved direkte eller indirekte eksport innen 12 mnd. etter signering av kassekredittavtalen med banken.

Eksfin har ikke anledning til å garantiavlaste kassekredittavtaler banken måtte ha med en kunde som kan krakteriseres som et foretak i finansielle vanskeligheter eller som driver med produksjon/salg av kull.

Hva regnes som en SMB-bedrift?

Eksfin bruker EUs definisjon for små og mellomstore bedrifter: Bedriften må ha færre enn 250 ansatte og en årlig omsetning som under 50 millioner euro eller en balanse som ikke overstiger 43. mill. euro.

Hva regnes som en “eksportbedrift”?

Med «eksportbedrifter» menes (a) bedrifter som får minimum 20% av sine driftsinntekter fra direkte eksport fra Norge til utlandet, (b) bedrifter som får minimum 20% av sine driftsinntekter ved salg til andre bedrifter som eksporter fra Norge til utlandet, og (c) bedrifter som banken forventer at vil oppnå minimum 20% av sine driftsinntekter ved direkte eller indirekte eksport innen 12 mnd. etter signering av kassekredittavtalen med banken.

Hvilke avtaler må inngås mellom bank og Eksfin?

Det må inngås en «Rammeavtale for arbeidskapitalgarantier» mellom bank og Eksfin. Avtaleformularet finner du her: https://bit.ly/3VyErIi

Hvor stor garantiavlastning tilbyr Eksfin?

Eksfin garanterer for 50% av bankens utestående under det aktuelle kassekreditt-engasjementet med eksportbedriften.

Hvor lenge er Eksfins arbeidskapitalgaranti gyldig?

Eksfins garanti er gyldig i inntil 12 måneder med mulighet for årlige fornyelser.

Kan banken søke om garantidekning også for kassekredittlinjer i andre valuta enn NOK?

Nei, dette produktet arbeidskapitalgaranti er kun tilgjengelig i norske kroner.

Hvis kreditten er sikret, må bankene dele rettighetene i disse sikkerhetene med Eksfin?

Ja, det er et grunnleggende prinsipp for Eksfin at rettighetene til sikkerheter deles mellom bank og Eksfin proratarisk og på samme prioritet (pari passu) i forhold til den kredittrisiko som bæres av hver part under den garanterte kassekredittavtalen.

Hvordan fungerer deling av sikkerheter mellom bank og Eksfin i praksis?

Særskilte sikkerheter:
Hvis banken etablerer et pant eller annen form for sikkerhet som kun skal hvile som sikkerhet for kundens forpliktelser under den garanterte kassekredittavtalen (og ikke som sikkerhet for andre engasjement banken har med kunden), deles rettighetene i slike særskilte sikkerheter 50/50 mellom bank og Eksfin.

Sikkerheter for ethvert mellomværende:
Hvis kundens forpliktelser under den garanterte kassekredittavtalen skal sikres med pant eller andre sikkerheter som også tjener som sikkerhet for andre engasjement banken har med kunden, skal rettighetene i disse sikkerhetene også deles mellom banken og Eksfin proratarisk og på samme prioritet (pari passu). Men i saker hvor Eksfins garantiansvar ikke er høyere enn 25 mill. kroner, kan banken dekke inn sine øvrige tilgodehavende (under andre kredittengasjement med kunden) fra disse sikkerhetene før banken og Eksfin deler den resterende verdi av sikkerhetene til dekning av sitt felles 50/50 tilgodehavende fra kunden under den garanterte kassekredittavtalen.

Hvordan foregår saksbehandlingen av disse sakene?

Banken søker om garantidekning i hver enkelt sak gjennom et portalsystem opprettet av Eksfin.

Bankens saksbehandler logger seg inn i portalen med BankID.

Kurante saker hvor bankens kunde er en SMB-bedrift og hvor omsøkt garantidekning er på 25 mill. kroner eller lavere, behandles automatisk i portalen, dvs. at portalen genererer en aksept eller et avslag på søknaden mer eller mindre umiddelbart etter utfylt og bekreftet søknad fra banken, uten forutgående korrespondanse eller dialog med ansatte i Eksfin.

Saker med SMB-bedrifter hvor omsøkt garantidekning er høyere enn 25 mill. kroner og saker med bedrifter som ikke kan klassifiseres som SMB (altså storkunder), behandles manuelt av et saksbehandler-team i Eksfin. I disse sakene vil det være behov for kommunikasjon mellom bankens og Eksfins saksbehandlere.

Hvordan beregnes Eksfins garantipremie for arbeidskapitalgaranti?

I saker med SMB-bedrifter hvor omsøkt garantidekning er på 25 mill. kroner eller lavere og som behandles automatisk i portalen, belastes garantipremien i samsvar med de til enhver tid gjeldende minimumssatser fastsatt av EU-kommisjonen og ESA som «årlig safe harbour premium». Gjeldende satser pr. april 2023 fremgår av Vedlegg 2.

I andre saker (inklusive saker med garantidekning under 25 mill. kroner som banken eventuelt anmoder om at Eksfin saksbehandler manuelt) fastsettes Eksfins premie på basis av ordinære kommersielle vilkår og vil være lik bankens risikoprising av sitt lån (altså bankens pris til kunde ex. «funding cost»). I tillegg skal bankens honorarer og gebyrer i disse sakene deles likt med Eksfin (50/50).

Forventes det noen form for løpende rapportering fra banken til Eksfin?

Ja, innen en uke etter utløpet av hvert kvartal skal banken sende en rapport til Eksfin som blant annet skal inneholde (a) en oversikt over gjennomsnittlig trekk fra kunden under hver enkelt garantert kassekredittavtale i foregående kvartal, og (b) bankens oppdaterte kredittrating (PD-verdi) av kunden. Automatisk rapporteringsløsning leveres fra Eksfin til banken.

Hvordan og hvor ofte fakturerer Eksfin sin garantipremie?

Eksfin vil fakturere sin garantipremie til banken den 15. i første måned i hvert etterfølgende kvartal med forfall den 5. i neste måned deretter igjen. Fakturering skjer via EHF og faktureringsgrunnlaget vil være tilgjengelig i portalen.

Hvordan skal banken gå frem for å fremme et krav under en garanti utstedt av Eksfin?

Et krav fra banken stilles i portalen. Ramme-avtalen inneholder en liste av de dokumenter som må lastes opp i portalen i den forbindelse.

Når må Eksfin betale banken etter å ha mottatt et påkrav om betaling?

Eksfin må betale innen en måned etter å ha mottatt bankens påkrav og de dokumenter banken skal laste opp i portalen i den forbindelse, og vilkårene for øvrig i rammeavtalen er tilfredsstilt.

Hvilke forpliktelser har banken overfor Eksfin etter å ha mottatt betaling under en garanti?

Etter å ha mottatt betaling under en garanti, skal banken i konsultasjon med Eksfin og uten ugrunnet opphold, søke gjenvinning hos kunden av bankens og Eksfins samlede krav (ved realisasjon av sikkerheter og /eller andre hensiktsmessige skritt).

Kan den Eksfin-garanterte delen av bankens lån/kassekreditter anses som statsrisiko etter kapitalkravsreglene?

Eksfins garantier utstedes på vegne av den norske stat som er ratet AAA/Aaa. En statlig garanti fra Eksfin kan redusere kapitaldekningsbehovet og dermed øke bankens utlånskapasitet. Med økt utlånskapasitet får banken mulighet til å nå flere bedrifter.

Hva kan hindre en bedrift i å få arbeidskapitalgaranti fra Eksfin?

Eksfin har ikke anledning til å garantiavlaste kassekredittavtaler banken måtte ha med en kunde som er i finansielle vanskeligheter; eller som driver med produksjon/salg av kull.

Bankkunder som er i finansielle vanskeligheter kvalifiserer ikke til arbeidskapitalgaranti. Hva regnes som “finansielle vanskeligheter”?

En bedrift skal anses for å være i finansielle vanskeligheter der minst én av følgende hendelser har inntruffet:

(a) For aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper; dersom mer enn halvparten av selskapets tegnede aksjekapital har forsvunnet som følge av akkumulerte tap. Dette er tilfelle når fradrag av akkumulerte tap fra reservene (og alle andre poster som vanligvis anses som en del av selskapets ansvarlige kapital) fører til et negativt kumulativt beløp som overstiger halvparten av den tegnede aksjekapitalen.

(b) Når det gjelder selskap der minst noen av deltakerne har ubegrenset ansvar for selskapets gjeld, dersom mer enn halvparten av kapitalen som er oppført i selskapets regnskap, har forsvunnet som følge av akkumulerte tap.

(c) Foretaket er gjenstand for kollektiv insolvensbehandling eller oppfyller de fastsatte kriterier i nasjonal lovgivning for å være gjenstand for kollektiv insolvensbehandling etter anmodning fra kreditorene. Med begrepet «kollektiv insolvensbehandling» menes konkursbehandling etter konkursloven. Lånesøker anses å oppfylle kriteriene for å være gjenstand for kollektiv insolvensbehandling når lånesøkeren er insolvent etter konkursloven § 61.

(d) Når det gjelder et foretak som ikke er en SMB, dersom følgende gjelder for de to foregående årene:

(i) foretakets bokførte forhold mellom gjeld og egenkapital har vært større enn 7,5; og

(ii) foretakets EBITDA-rentedekningsgrad har vært lavere enn 1,0.

Inngår lånesøker i et konsern, skal vilkårene ovenfor vurderes både for den konkrete lånesøkeren og på konsolidert nivå.