Nyheter: Eksportkonferansen

Jotun vinner Eksportprisen 2025. Zivid er årets nykommer

Vinner av Eksportprisen. Fra venstre Næringsminister Cecilie Myrseth, Morten Fon (Jotun, konferansier Sofie Høgestiøl. Bilde: Kilian Munch

Jotun fra Sandefjord er vinneren av Eksportprisen 2025. Konkurransen sto mot de sterke finalistene Autostore og Brunvoll. Jotun overbeviste juryen med sin kontinuerlige satsning på produktutvikling, imponerende eksport og selskapets rolle i å beskytte viktig industri og private hjem. Zivid er vinner av årets Nykommerpris, basert på deres høyteknologiske 3D-kameraer som brukes i industriell produksjon i Tyskland og Korea.

Jotun, vinneren av eksportprisen 2025, har skapt stor inntekt i Norge gjennom sin virksomhet i internasjonale markeder

Jotun har siden 1926 vært et selskap som har preget Norge. Jotun har i snart hundre år beskyttet skip, stålkonstruksjoner, ikoniske bygninger og private boliger over hele verden. Fra sin opprinnelse i Sandefjord har selskapet skapt et globalt nettverk bestående av over 10 000 ansatte og 67 selskaper i 47 land.

Jotun sysselsetter over 1000 ansatte i Norge, samtidig som store deler av Jotuns omsetning stammer fra aktivitet i utlandet.

Beskytter verdier gjennom nyskapende og tradisjonsrike løsninger

Juryen er spesielt imponert over at en så stor andel av Jotuns omsetning stammer fra eksport, og selskapets evne til å både konkurrere i forbrukermarkedet og i industrien. I begrunnelsen trekkes også innovative løsninger frem, slik som Jotun HullSkating Solutions, en automatisert robot som fjerner skjell og vekster fra skipsskrog.

Jotun er en internasjonalt markedsledende leverandør av en eksportvare som høster tillit både i industri og hjem globalt. Jeg er imponert over den eksportsuksessen Jotun har bygget, og deres store evne til innovasjon og fornyelse. Jeg vil gratulere Jotun med snart 100 år med innovasjon og markedssuksess, sier administrerende direktør i Eksfin, Tone Lunde Bakker på vegne av juryen.

– Jotun er blant Norges aller sterkeste merkevarer og et inspirerende eksempel på hva et selskap kan skape av verdier med base i Norge og hele verden som marked, sier adm.dir i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Årets nykommer Zivid kaprer store internasjonale kunder med sine høyteknologiske løsninger

Vinneren av Nykommerprisen: Zivid. Fra venstre: Thomas Embla Bonnerud, Tone Lunde Bakker, Espen Samuelsen, Håkon Haugli. Bilde: Kilian Munch

Zivid ble grunnlagt i 2015 som et spin-off selskap fra SINTEF og er nå en veletablert leverandør av industrielle 3D-maskinsynskameraer og programvare for industriell robotikk.  Kameraene bruks innen automatisert produksjon, lagerautomatisering og logistikk. Zivid kan vise til en eksportandel på imponerende 98 prosent.

-Zivid har på tross av sin unge alder kapret store internasjonale kunder med sine høyteknologiske produkter. Kommersialisering av forskning er ingen norsk paradegren, men Zivid viser hvilket enormt potensial det har når vi lykkes med nettopp dette. Vi gratulerer og gleder oss til å jobbe videre med selskapet i Norge og internasjonalt, uttaler Håkon Haugli, adm.dir i Innovasjon Norge.

Om eksportprisen

Eksportprisen premierer en bedrift som har lyktes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute. Eksportprisen er et viktig innslag på Eksportkonferansen og har blitt utdelt av H.K.H. Kronprins Haakon Magnus, Kari Traa og de siste årene sittende næringsminister. Årets pris ble utdelt av Næringsminister Cecilie Myrseth. Vinneren må vise til at store andeler av omsetningen stammer fra eksport og ha en høy verdiskapning i Norge. Videre krever prisen at bedriften kan vise til markedsmessig fremgang og innovative løsninger.