Storbritannia er i gang med en storsatsing på havvind. Dogger Bank, som ligger i Nordsjøen, øst for Newcastle, vil bli verdens største havvindpark når den er ferdigstilt 2026. Allerede i 2023 skal det første av de tre prosjektene havvindparken består av begynne å levere strøm.
Det er Equinor og skotske SSE Renewables som bygger ut de to første prosjektene, Doggerbank A og B. Doggerbank C er ikke tildelt ennå. Doggerbank A og B vil totalt bestå av 190 turbiner som er opptil 260 meter høye og har turbinblader med opptil 107 meters spenn. Vi anslår at om få år er 90 prosent av oppdragene våre relatert til havvind.
Torgeir E. Ramstad, adm.dir. i OHT ASA
Aibel og OHT ASA med gullkantede kontrakter
I slutten av november ble milliardkontraktene to norske leverandører har signert med Dogger Bank offentliggjort. Den ene leverandøren er Aibel, som skal levere transformatorplattformer.
– Aibels satsing på havvind har vært en langsiktig strategi, som vi de siste årene for alvor har høstet fruktene av, sier konserndirektør for Feltutvikling og Havvind, Nils Arne Hatleskog.
– Leveransen til Dogger Bank er viktig for den videre satsingen for Aibel. Den er samtidig et synlig bevis på at vi som selskap har vært i stand til å omstille oss på en konkurransedyktig måte ved hjelp av gode partnerskap og god utnyttelse av vår erfaring og kompetanse fra olje- og gass. Det har gitt oss et forsprang og en solid posisjon med tanke på fremtidige muligheter innen det voksende markedet for ulike havvindløsninger, sier Hatleskog.
Den andre leverandøren som har signert med Doggerbank er OHT ASA, som skal levere installasjonstjenester fra sitt nye spesialskip Alfa Lift. Spesialskipet er nå under bygging i Kina, og har et nyutviklet håndterings- og kontrollsystem fra MacGregor og Kongsberg Maritime om bord. Systemet gjør det mulig å installere fundamenter uten å ankre opp, og dermed kan jobben gjøres raskere. Alfa Lift skal arbeide på Dogger Bank-feltet fra 2022 til 2024.
– Vi bestemte oss for å bygge Alfa Lift for omtrent 2 ½ år siden, og målet var å halvere tiden det tar å installere fundamenter til bunnfaste havvindprosjekt. Alfa Lift er designet av oss i samarbeid med Ulstein Design & Solutions, og straks det ble kjent at vi skulle bygge dette fartøyet begynte forespørslene å komme, sier Torgeir E. Ramstad, administrerende direktør i OHT ASA.
– Vi er veldig glade for å være involvert i Dogger Bank, som er det største og mest prestisjefylte havvindprosjektet til nå. Dette plasserer oss på kartet, og vi ser at markedet blir mye sterkere enn vi trodde da planleggingen av Alfa Lift begynte, sier Ramstad.
– Vi eier og driver fem store transportskip, og frem til 2015/2016 var omtrent 80 prosent av våre oppdrag relatert til olje og gass. I år er omtrent 50 prosent av oppdragene relatert til havvind, primært i form av å frakte fundamenter, men også selve installeringen av dem. Vi anslår at om få år er 90 prosent av oppdragene våre relatert til havvind, sier Ramstad.
– OHT jobbet inntil for få år siden mest med olje og gass-sektoren, men satser nå stort på havvind. Vi ser at flere norske leverandører til olje og gass har begynt å vende seg mot andre næringer. Det er bra, det viser en omstillingsevne som vil være helt nødvendig ettersom oljeaktiviteten vil gå ned i tiårene fremover. Det er flott at norske bedrifter får milliardkontrakter i havvind, og vi har tro på at vi vil se mer av dette fremover, sier Otto Søberg, adm. dir. i Eksportkreditt.
OHT ASAs Alfa Lift har allerede fått mange forespørsler om å ta oppdrag ved havvindprosjekt. I 2022 starter fartøyet å jobbe på Dogger Bank. (Illustrasjon: OHT ASA)Med hjelp fra statlige lån og garantier
Norsk eksportkredittordning ved hjelp av Eksportkreditt og GIEK har bidratt til å sikre norske leveranser til Dogger Bank. Eksportkreditt deltar med langsiktig lånefinansiering på totalt GBP 90 millioner. Lånefinansieringen er garantert av GIEK, som også garanterer for ytterligere kommersiell bankdeltagelse. GIEK bidrar totalt med garantier for GBP 300 millioner til Dogger Bank.
– Vi er glade for sammen med GIEK å kunne bidra til at disse kontraktene kom i stand. Dogger Bank er et godt eksempel på hvordan det norske eksportfinansieringstilbudet bidrar til å øke norsk konkurransekraft, sier Søberg.
– Dette prosjektet viser hvordan norsk eksportfinansiering samlet bidrar til å utvide bankenes utlånskapasitet overfor kjøperne hvis de velger norsk, sier Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK.
Ny eksportrettet etat
Fra 1. juli 2021 vil Eksportkreditt og GIEK slås sammen i en ny etat. Formålet er å få et mer effektivt eksportfinansieringssystem, og å gjøre tilbudet enklere å bruke for næringslivet. Det eksisterende tilbudet og ordningene de to aktørene forvalter vil videreføres.
– Med den kommende sammenslåingen vil vi ytterligere styrke vårt eksportrettede arbeid for å bistå norsk eksportnæring, i én faglig sterk, fremoverlent og markedsorientert aktør. Dette er et av flere viktige grep for å få til en nødvendig og fremtidsrettet eksportsatsing, sier Søberg.
Les mer om: