Nyheter: Maritim

Poseidon Principles’ årsrapport illustrerer økende fokus på utslippskutt i shipping

Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

Eksportkreditt er én av flere finansieringsaktører som har tilsluttet seg det internasjonale klimainitiativet for skipsfinansiering. Poseidon Principles har som mål å kartlegge avkarbonisering av shippingsektoren, og er et svar til International Maritime Organizations (IMO) avgjørelse om å tilslutte seg FNs klimamål og redusere sektorens totale utslipp med minst 50 prosent fra 2008 til 2050.

Internasjonalt initiativ

Poseidon Principles er utviklet av en rekke internasjonale shippingbanker, deriblant norske DNB, i tillegg til internasjonale industriaktører og akademiske institusjoner. Rammeverket ble lansert i juni 2019, og i desember 2019 tilsluttet Eksportkreditt seg initiativet.

16. desember 2020 ble Poseidon Principles’ første årsrapport offentliggjort. Her vektes utslippene fra skipene i utlånsporteføljene til totalt 15 finansieringsinstitusjoner ift. utestående saldo. Blant disse 15 er det tre finansieringsinstitusjoner som har en shippingportefølje som er i rute med å nå IMOs klimamål. Eksportkreditt er én av dem.

Les årsrapporten her

– Vår erfaring så langt er at dette er et nyttig og viktig rammeverk som er med å gi økt bevissthet knyttet til utfordringene med klimagassutslipp fra shipping.  Eksportkreditt finansierer hovedsakelig nye fartøy fra norske verft eller skip bygget ved utenlandske verft med mye norsk teknologi og utstyr. Norsk maritim næring er langt fremme når det gjelder grønn skipsfart og det er viktig å kunne være med å finansiere dette, sier Olav Einar Rygg, utlånssdirektør i Eksportkreditt.

Poseidon Principles omfatter finansiering av skip over 5000 bruttotonn som går i internasjonal trafikk. Den delen av Eksportkreditts portefølje som måles består derfor i hovedsak av nye fartøy, hovedsakelig hybride passasjerskip. Dette er årsaken til at Eksportkreditts portefølje vurdert under prinsippene kommer godt ut i forhold til IMOs utslippsbane for å nå målet om 50 prosents reduksjon innen 2050.

– Eksportkreditt finansierer også ombygginger av eldre skip. Det er i stor grad retrofits knyttet til miljøforbedringer som for eksempel installasjon av scrubbere eller systemer for rensing av ballastvann, men dette er mindre lån som dermed vekter lavere i porteføljen, sier Rygg.

Viktig og nødvendig omstilling

– Som en offentlig tilbyder av langsiktig lånefinansiering er det viktig for oss å stå side ved side med andre ledende banker og finansieringsinstitusjoner i initiativer som jobber for å sikre rammeverk og metoder for å måle klimaavtrykk i utlånsporteføljer. Poseidon Principles er også et viktig forum for oss å delta i for å lære og videreutvikle kunnskap på området, sier Otto Søberg.

Eksportkreditt tilbyr langsiktig finansiering til internasjonale kjøpere av norske kapitalvarer og tjenester.

– Vårt formål er å fremme norsk eksport på en bærekraftig og ansvarlig måte. Poseidon Principles omfatter en mindre del av vår portefølje, men er et viktig første skritt for oss, sier Søberg.

I tillegg til Poseidon Principles følger Eksportkreditt flere internasjonale initiativ for å sikre bærekraft og samfunnsansvar, som OECDs Common Approaches, Ekvatorprinsippene og The Responsible Ship Recycling Standard (RSRS).

Les om hva vi gjør på bærekraft

Les mer om: